לוגו אתר - עו''ד יוליה שנקר
לוגו אתר - עו''ד יוליה שנקר

אובדן כושר עבודה חלקי

Untitled-1

אדם המאבד את יכולתו לעבוד כתוצאה מבעיה רפואית, תאונה או מחלת מקצוע, עשוי להיות מוכר במצב המוגדר אובדן כושר עבודה חלקי או מלא, בהתאם למצבו. ככלל, יש שני מצבים של אובדן כושר עבודה הנבדלים זה מזה במשך זמן הפגיעה ובהיקף הפגיעה. מה זה בדיוק אובדן כושר עבודה חלקי? מהי ההגדרה של תאונת עבודה? למה חשוב להיוועץ עם עורך דין תאונות עבודה?

עורכת דין יוליה שנקר הכינה עבורנו כתבה בנושא אובדן כושר עבודה חלקי ועונה על כל השאלות הנפוצות בנושא זה. למידע נוסף ולייעוץ ולליווי משפטי – צרו קשר עוד היום עם משרד עו"ד יוליה שנקר.

מהו אובדן כושר עבודה חלקי?

כאמור, יש סוגים שונים של אובדן כושר עבודה:

אובדן כושר עבודה מלא: העובד אינו יכול להמשיך לעבוד ולהתפרנס עקב מצבו הבריאותי, לא בעיסוק בו הוא עבד לפני הפגיעה ולא בעיסוק אחר, ושיעור ההשתכרות שלו נפגע בשיעור של 75% ומעלה באופן זמני או קבוע.

אובדן כושר עבודה חלקי: העובד שנפגע יכול לעבוד ולהתפרנס, למרות הבעיה הרפואית ממנה הוא סובל, אך הוא אינו יכול לעבוד באותו עיסוק או באותו היקף משרה כמו לפני הפגיעה, ויכולת ההשתכרות שלו נפגעה בשיעור של 25% עד 74%. 

בהקשר זה, כדאי לדעת כי ההגדרה של תאונת עבודה היא תאונה שאירעה לעובד תוך כדי ו/או עקב העבודה, לרבות בדרך לעבודה וממנה. במוסד לביטוח לאומי מכירים בנפגעי עבודה עקב תאונת עבודה או מחלת מקצוע, וההכרה מזכה בגמלאות נפגעי עבודה.

במה שונה אובדן כושר עבודה חלקי מאחרים?

חשוב לציין כי אובדן כושר עבודה חלקי מוגדר כמצב שבו יכולת ההשתכרות של העובד נפגעת עקב הפגיעה במצבו הבריאותי, אך מצבו מאפשר לו לעבוד בהיקף מסוים, כלומר העובד אינו מנוע לחלוטין מלעבוד ולהתפרנס בכבוד. יחד עם זאת, העובד לא יוכל בהכרח לעבוד באותו עיסוק ספציפי שבו הוא עבד עד הפגיעה או באותו אחוז משרה שבו הוא הועסק טרם הפגיעה בכושר עבודתו, ועל פי ההגדרה מדובר על פגיעה ביכולת ההשתכרות בשיעור הנע בין 25% עד 74%. במצב של אובדן כושר עבודה מלא הפגיעה ביכולת ההשתכרות של העובד הינה בשיעור של לפחות 75%.

לכן, אם העובד נפגע עקב תאונת עבודה או מחלה, הדבר יביא לירידה ביכולת ההשתכרות שלו, על כן חשוב להבין מהן הזכויות המגיעות לו על פי חוק ואלה סעדים זמינים עבורו.

אובדן כושר עבודה חלקי לצמיתות

ישנם מצבים שבהם העובד יוכר כבעל אובדן כושר עבודה חלקי לצמיתות, בהתאם לאחוזי הנכות שנקבעו לו על ידי הוועדה הרפואית בביטוח לאומי. בדרך כלל הוועדה הרפואית קובעת אובדן כושר מלא או חלקי לפרק זמן מוגבל, לרוב לתקופה של 12 חודשים, ובמקרה זה הנפגע יידרש לחזור לוועדה הרפואית על מנת לקבוע את דרגת הנכות הצמיתה עבורו.

אם חלה החמרה במצבו הבריאותי של העובד שהוכר כבעל אי כושר עבודה חלקי, ההגדרה עשויה להשתנות והעובד יכול להיות מוגדר כבעל אובדן כושר עבודה חלקי לצמיתות, בהתאם לאחוזי הנכות העדכניים שהוועדה הרפואית קבעה לו. 

האם אובדן כושר עבודה חלקי יכול להשתנות?

במקרים מסוימים העובד מוכר כבעל אובדן כושר עבודה זמני, כלומר כעבור תקופה מסוימת מצבו הבריאות משתנה, וייתכן כי הוא יוכל לחזור לעבוד באותו עיסוק ובאותו אחוז משרה. ישנם מצבים שבהם העובד יוכר כבעל אובדן כושר חלקי אך כעבור תקופה מצבו הבריאותי משתנה לכן יש לשנות את הגדרת אובדן הכושר שלו. 

איך מגישים תביעה לאובדן כושר עבודה חלקי?

כל עובד המאבד את כושר עבודתו באופן חלקי זכאי לקבל פיצויים מהמוסד לביטוח לאומי, ובנוסף אם יש ברשותו פוליסת ביטוח אובדן כושר עבודה הוא זכאי לפיצויים מחברת הביטוח הפרטית (או קרן פנסיה/ביטוח מנהלים).

עובד שנפגע בתאונת עבודה או במחלת מקצוע ומבוטח בביטוח נפגעי עבודה זכאי להגיש תביעה לדמי פגיעה לביטוח לאומי, כל עוד הוא אינו מסוגל לעבוד בעיסוק שלו או בעבודה מתאימה אחרת עקב הפגיעה. דמי פגיעה משולמים עד 90 ימים, ואם כושר העבודה החלקי ממשיך לאחר פרק זמן זה, העובד יכול לקבל קצבת נכות מעבודה.

ככל שלעובד יש כיסוי ביטוחי מתאים הכולל פיצויים במקרה של אובדן כושר עבודה חלקי, הוא יכול לתבוע את חברת הביטוח הפרטית, אך עליו לוודא מראש כי הפוליסה מכסה מקרים של אובדן כושר חלקי ולא רק מקרים של אובדן כושר מלא.

האם ניתן להגיש תביעה באופן עצמאי?

כדי לממש את מלוא הפיצויים והזכויות המגיעים לעובד שנפגע עקב תאונת עבודה או מחלת מקצוע והוכר כבעל אובדן כושר עבודה חלקי – מומלץ לפנות אל עורך דין תאונות עבודה. כדי לממש את מלוא הזכויות והפיצויים יש להתמודד עם ביורוקרטיה מורכבת ומתישה ולהגיש בזמן את התביעה לביטוח לאומי, לחברת הביטוח או לקרן פנסיה. 

ידוע כי חברות הביטוח מנסות לדחות את התביעה בתירוצים שונים, לכן מומלץ שלא להגיש את התביעה באופן עצמאי אלא רק בעזרת עו"ד מנוסה.

משרד עורכת דין יוליה שנקר ישיג עבורכם את התוצאה המשפטית הטובה ביותר וידאג לממש את מלוא הפיצויים המגיעים לכם. צרו קשר עוד היום באמצעות הטלפון או השאירו פרטים ליצירת קשר כאן באתר!

* האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי, ואין להסתמך עליו. מומלץ לפנות לעורך דין לצורך ייעוץ מקצועי, ייצוג וליווי משפטי.

עו''ד יוליה שנקר
עו''ד יוליה שנקר

בשנת 2003 סיימתי את לימודי המשפטים וקיבלתי תואר LL.B במשפטים. את ההתמחות שלי עשיתי בפרקליטות אזרחית של מחוז תל-אביב ועמדתי בהצלחה רבה במבחני הלשכה. החל משנת 2004 אני חברה בלשכת עורכי הדין. עד שנת 2013 עבדתי במשרד עו"ד מוביל בתחום הנזיקין והביטוח וייצגתי חברות ביטוח, עירייה גדולה, חברות שונות ולקוחות פרטיים. בשנת 2014 קיבלתי רישיון לשמש כנוטריון. מזה כ-4 שנים אני משמשת כדירקטורית בחברת עוצ"מ (חברה לניול קופות גמל וקרנות השתלמות בע"מ). מזה 3 שנים חברת ועד מחוז מרכז למעלה מ- 6 שנים יו"ר (משותפת) של וועדת נזיקין במחוז מרכז של לשכת עורכי הדין.
מ"מ וועדת נוטריונים של מחוז מרכז וסגנית הפורום הארצי של דיני נזיקין. כיום אני בעלת משרד עו״ד ונוטריון יוליה שנקר. משרדי מונה מספר עורכי דין ומספק שירותים משפטיים רבים בעיקר בתחום הנזיקין והביטוח.

- שתפו דף זה
חייג ואשיג עבורך את כל מה שמגיע לך!
או השאירו פרטים
תחומי עיסוק