לוגו אתר - עו''ד יוליה שנקר
לוגו אתר - עו''ד יוליה שנקר

פיצוי תאונת דרכים ללא נכות

Untitled-1

תאונת דרכים הינה אירוע טראומתי ומורכב עבור הנפגע ובני משפחתו, ובמקרים מסוימים נדרש זמן רב כדי להתאושש ממנה גופנית, נפשית וגם כלכלית.

החוק במדינת ישראל מבטיח פיצוי בגין נזקי גוף, כולל נזק נפשי, עבור נפגעי תאונות דרכים, וכל נהג בישראל צריך להיות מבוטח בביטוח חובה על פי חוק. ביטוח חובה נועד לכסות נזקי גוף שונים העלולים לקרות לנהג, לנוסעים ברכבו ולעוברי אורח שנפגעו מהרכב במקרה של תאונת דרכים. 

האם נפגעי תאונת דרכים יכולים לקבל פיצוי גם ללא נכות זמנית או לצמיתות שנקבעה להם? עו"ד יוליה שנקר הכינה עבורנו מדריך בנושא פיצוי תאונת דרכים ללא נכות.

 

פיצוי תאונת דרכים ללא נכות – כן זה אפשרי

חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה-1975, קובע מנגנון ייעודי לפיצוי כספי בגין נזקי גוף שנגרמו לאדם עקב פגיעתו על ידי רכב מנועי.

החוק קובע כי האחריות של חברת הביטוח המבטחת בביטוח חובה היא מלאה ומוחלטת, והזכאות לפיצויים כתוצאה מנזקי גוף שנגרמו בתאונת דרכים לא תלויה במי שאשם בתאונה, לכן גם אם הנהג אשם בתאונה הוא זכאי לקבל פיצויים בגין נזקי גוף שנגרמו בתאונת דרכים.

חשוב להדגיש כי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע כי כל נפגע בתאונת דרכים שנגרמו לו נזקי גוף זכאי לפיצויים, גם אם פגיעות הגוף לא הותירו בו נכות כלשהי. עם זאת, מטבע הדברים פיצוי בגין תאונת דרכים ללא נכות יהיה נמוך יותר מסכום הפיצויים במקרה שהנפגע בתאונה סובל מנכות בעקבותיה. 

לאחר התרחשותה של תאונת דרכים, נפגעי התאונה רשאים לתבוע את חברת הביטוח המבטחת את הרכב. הנזקים בגינם ניתן להגיש תביעה לקבלת פיצוי תאונת דרכים ללא נכות כוללים – אובדן ימי עבודה, אובדן שכר, כאב וסבל, הוצאות לטיפולים רפואיים ועוד. אגב, אם הרכב אינו מבוטח יש לבדוק האם אפשר להגיש את התביעה ל"קרנית" – הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים. ניתן להגיש תביעה לקבלת פיצוי תאונת דרכים ללא נכות עד 7 שנים ממועד התרחשות התאונה ובמקרה של קטין עד הגיעו לגיל 25.

 

איך מוכיחים פגיעה?

נפגעי תאונות הדרכים נאלצים להתמודד עם השלכות שונות הנובעות מהתאונה, גם אם לא נותרה נכות כתוצאה מהפגיעה. נפגעי תאונות דרכים מתמודדים עם חבלות ופגיעות המשפיעות על יכולת התפקוד שלהם, ועליהם להתמודד עם השלכות נוספות כמו תקופת אשפוז ושיקום, החלמה ממושכת, סבל וכאבים, טיפולים רפואיים, פגיעה בתפקוד הגופני (זמנית או קבועה), תחושות קשות, פגיעה במצב הכלכלי ועוד.

לכן, בחוק הפיצויים יש נוסחה ייחודית לחישוב הפיצויים שמגיעים לנפגעי התאונות, גם בגין כאב וסבל. כדי לממש את מלוא הפיצוי המגיע על פי חוק מומלץ לפנות לטיפול רפואי מיד לאחר התאונה, וללא כל דיחוי, ובהתאם לצורך יש לפנות לקבלת טיפול רגשי אם התפתחה בעיה נפשית כתוצאה מהמעורבות בתאונה.

כדי להוכיח פגיעה בתאונה חשוב לאסוף ולתעד מסמכים וקבלות על כל הוצאה כספית עקב הפגיעה בתאונת דרכים, ובית המשפט מעריך את גובה הפיצוי בהתאם לראיות בתיק התביעה, בדגש על מסמכים רפואיים המתעדים את רצף הטיפולים שהנפגע עבר עקב התאונה.

ככל שיש יותר מסמכים רפואיים המוכיחים את מידת הכאב והסבל של נפגע תאונת הדרכים כך ניתן להשיג פיצוי כספי גבוה יותר. על כן חשוב לשמור על כל המסמכים, כולל בדיקות, תרופות, זריקות, טיפולי פיזיותרפיה, גבס אם היה וכדומה.

 

אז אם אין נכות, איך מקבלים פיצוי?

כאמור, נפגע יכול לקבל פיצוי בגין תאונת דרכים ללא נכות, כאשר ניתן לקבל פיצוי בגין נזקים ממוניים ונזקים לא ממוניים, פיצויים אלו מכונים ראשי נזק. נפגע ללא נכות בתאונת דרכים יכול להגיש תביעה נגד חברת הביטוח המבטחת של הרכב ולקבל פיצוי עבור כאב וסבל, זהו פיצוי מופחת מאחר שאין נכות והסכום הקבוע הוא עד 10% מהסכום המירבי, כלומר עד לסך של כ- 18,000 ש"ח נכון ל-2022. 

חישוב פיצוי תאונת דרכים ללא נכות בגין נזקים לא ממונים נעשה לפי נוסחה המופיעה בתקנות הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. סעיף 4 לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע את תקרת סכום הפיצויים לסך של כ- 180,000 ₪ (נכון ל-2022), ואם אין לנפגע נכות מהתאונה הוא יקבל פיצוי מופחת של עד 10% מסכום זה.

מעבר לפיצוי בגין כאב וסבל לנפגע תאונת דרכים, ניתן לתבוע ולקבל פיצוי עבור ראשי נזק נוספים כגון:

 

הפסדי שכר

בהוכחת נזק שנגרם בגין הפסד שכר ובהצגת אסמכתאות להפסד זה בפועל.

 

הפסדי פנסיה

12.5% לשכיר יתווסף לסכום הפסדי השכר.

 

הוצאות רפואיות

פיצוי כספי לכיסוי ההוצאות הרפואיות של הניזוק עקב התאונה, כולל אשפוז, תרופות, טיפולים, ציוד שיקום ועוד.

 

הוצאות ניידות

פיצוי בגין הוצאות עקב אובדן יכולת התניידות וצורך בהתניידות לקבלת טיפולים רפואיים.

 

סיוע צד שלישי

אם הנפגע זקוק לסיוע מצד שלישי עקב אי יכולתו לבצע פעולות יומיומיות בסיסיות הוא עשוי להיות זכאי לפיצוי כספי.

 

תוך כמה זמן מקבלים את הפיצוי?

תביעה בבית משפט עשויה להימשך זמן רב, במיוחד אם לא מגיעים לפשרה מול חברת הביטוח. יש אפשרות בחלק מהמקרים לדרוש תשלום על חשבון הסכום שייפסק בסיום ההליך המשפטי (תשלום תכוף), ולפי החוק לחברת הביטוח זכות לבדוק את הדרישה עד 60 ימים ממועד הגשת הבקשה.

 

כמה חשוב לבחור עו"ד טוב למקרה?

בעזרת עו"ד תאונות דרכים מנוסה ויעיל ניתן לממש את מלוא הזכאות לקבלת פיצוי בגין תאונת דרכים ללא נכות. לכן, חשוב לפנות לעורך דין המתמחה בנזקי גוף ובניהול תביעות לקבלת פיצוי תאונת דרכים ללא נכות ובניהול תביעה בגין תאונת דרכים בדרך לעבודה

משרד עו"ד יוליה שנקר מתמחה בהגשת תביעות לקבלת פיצוי תאונת דרכים ללא נכות. נשמח לסייע גם לכם ולהשיג עבורכם את התוצאה המשפטית המיטבית. צרו איתנו קשר עוד היום!

האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי, ואין להסתמך עליו. מומלץ לפנות לעורך דין לצורך ייעוץ מקצועי, ייצוג וליווי משפטי.

עו''ד יוליה שנקר
עו''ד יוליה שנקר

בשנת 2003 סיימתי את לימודי המשפטים וקיבלתי תואר LL.B במשפטים. את ההתמחות שלי עשיתי בפרקליטות אזרחית של מחוז תל-אביב ועמדתי בהצלחה רבה במבחני הלשכה. החל משנת 2004 אני חברה בלשכת עורכי הדין. עד שנת 2013 עבדתי במשרד עו"ד מוביל בתחום הנזיקין והביטוח וייצגתי חברות ביטוח, עירייה גדולה, חברות שונות ולקוחות פרטיים. בשנת 2014 קיבלתי רישיון לשמש כנוטריון. מזה כ-4 שנים אני משמשת כדירקטורית בחברת עוצ"מ (חברה לניול קופות גמל וקרנות השתלמות בע"מ). מזה 3 שנים חברת ועד מחוז מרכז למעלה מ- 6 שנים יו"ר (משותפת) של וועדת נזיקין במחוז מרכז של לשכת עורכי הדין.
מ"מ וועדת נוטריונים של מחוז מרכז וסגנית הפורום הארצי של דיני נזיקין. כיום אני בעלת משרד עו״ד ונוטריון יוליה שנקר. משרדי מונה מספר עורכי דין ומספק שירותים משפטיים רבים בעיקר בתחום הנזיקין והביטוח.

- שתפו דף זה
חייג ואשיג עבורך את כל מה שמגיע לך!
או השאירו פרטים
תחומי עיסוק