לוגו אתר - עו''ד יוליה שנקר
לוגו אתר - עו''ד יוליה שנקר

תאונת דרכים – הגדרה

Untitled-1

לצערנו הרב, תאונות דרכים הן דבר נפוץ ביותר. כל שנה יש אלפי תאונות דרכים בישראל שגורמות לנפגעים רבים ולהרוגים רבים. כל מי שנפגע בתאונת דרכים צריך ליצור קשר עם עו"ד תאונת דרכים על מנת להגיש תביעה. מומלץ לבחור בעו"ד תאונת דרכים המתמחה בדיני נזיקין. לפני שנבין כיצד לבחור עו"ד תאונת דרכים, נבין מה ההגדרה של תאונת דרכים.

מה ההגדרה של תאונת דרכים?

תאונת דרכים מוגדרת על פי חוק, ומופיעה בחוק הפלת"ד כמאורע בו נגרם לאדם נזק גוף (נזקים פיזיים או נפשיים) עקב שימוש ברכב מנועי (החל מקטנוע ועד רכבת) למטרות תחבורה. החוק קובע כי תאונת דרכים כוללת מאורע שנגרם על ידי גורם חיצוני לרכב, או גורם פנימי כמו כשל ברכיב מסוים של הרכב. כמו כן, גם במקרה של פגיעה בעקבות רכב שחנה במקום אסור לחניה ייחשב כתאונת דרכים. יש לקחת בחשבון כי במקרה בו נגרמה פגיעה מכוונת הדבר לא נחשב תאונת דרכים.

לפיכך, ניתן להבין כי ההגדרה של תאונת דרכים היא רחבה מאוד, שכן אינה קובעת מהן מטרות התחבורה (ראו תאונת דרכים במעורבות אוטובוס). פרשנות למטרות תחבורה ניתן למצוא בפסיקה של בית המשפט. החוק הגדיר תאונת דרכים תחת הגדרה רחבה כל כך, כיוון שרצה לאפשר הכנסת מקרים רבים ככל האפשר לקטגוריה של תאונת דרכים.

תאונת דרכים - הגדרה

מהו חוק הפלת"ד?

חוק הפלת"ד הוא חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. חוק הפלת"ד חוקק בשנת 1975 והגדיר את זכאותם של נפגעי תאונות דרכים לקבלת פיצויים כספיים. בזכות חוק זה, הנפגעים זכאים לפיצויים גם ללא צורך בהוכחת האשם בפגיעה. בזכות חוק זה, אין חשיבות למי אשם בפגיעה.

החוק הפלד"ת מתייחס למספר שאלות

מי זכאי לפיצויים

על פי החוק, כל אדם שנפגע בתאונת דרכים זכאי לפיצויים כספיים. עם זאת, קיימים מקרים יוצאי דופן בהם הנפגע לא זכאי לפיצוי ביניהם תאונה מכוונת, נהג ללא רישיון, נהג ללא ביטוח חובה.

מי משלם למי

על פי החוק, האדם שנהג ברכב אחראי לתשלום הפיצויים לכלל הנפגעים. הנפגעים יכולים להיות  נוסעים אחרים ברכב הנהג, הולכי רגל, רוכבי אופניים וכל אחד אחר שנפגע. למעשה מי שמשלם זו חברת הביטוח של הרכב שמשלמת את כלל הפיצויים הכספיים הנדרשים.

על מה מקבלים פיצוי

על פי החוק, הפיצויים ניתנים לנפגע בעקבות אובדן יכולת השתכרות, הוצאות רפואיות ונסיעות לקבלת טיפול זה, עזרת הזולת, כאב וסבל ואבדן הנאות החיים. כל אלה ניתנים בעבר, כלומר עד הגשת התביעה ואם יש צורך לפיצויים עתידיים הם מחושבים על פי נתוני התיק (גיל התובע, נכות רפואית ותפקודית וגובה שכרו).

מה היחס לתאונות פגע וברח?

תאונות פגע וברח הן תאונות בהן הרכב הפוגע בורח ממקום התאונה ללא השארת פרטים מזהים ומשאיר את הנפגע ללא פרטים של הרכב הפוגע. יש לשים לב, כי תאונות פגע וברח בדרך כלל מתרחשות בין רכב לבין הולך רגל או לבין רוכב אופניים וכמעט ולא בין שני רכבים.

כפי שציינו, על פי חוק הפלת"ד, כל נפגע בתאונת דרכים זכאי לפיצוי כספי. לכן, הוקם תאגיד "קרנית" שאליו ניתן לפנות במקרים של תאונות פגע וברח בהן לנפגע אין כתובת לתביעת הפיצויים. תאגיד "קרנית" הוא תאגיד המנהל קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים כשאין כתובת לתביעת הפיצויים, ביניהם תאונות פגע וברח או תאונות שלא עמדו בקריטריונים של זכאות לפיצוי (נהיגה ללא רישיון, ללא ביטוח חובה ועוד).

מה עלי לעשות לאחר תאונת דרכים?

במקרה שנפגעת בתאונת דרכים, יש מספר דברים שכדאי לעשות-

תיעוד

אם עברתם תאונת דרכים, ומצבכם הפיזי מאפשר תיעוד, מומלץ לתעד את כלל הפרטים השונים. לרשום את פרטי הרכב הנוסף כולל מספר רכב, מספר פוליסה ועוד. לצלם את מיקום התאונה, את הרכב שלכם ואת הרכב השני. כמו כן, במידה שקיימים עדים לתאונה לקחת את פרטיהם.

כמובן חשוב לשמור את כלל המסמכים השונים שיש לכם. מסמכים רפואיים, קבלות על הוצאות שנגרמו בעקבות התאונה ועוד. כל אלה מעלים את גובה הפיצויים שתקבלו.

אישור משטרתי

כאשר מתרחשת תאונת דרכים חשוב לדווח זאת למשטרה ולקבל אישור על כך שהתרחשה התאונה. אישור זה יספק לכם הוכחה עתידית נוספת לקרות התאונה בעת הגשת התביעה.

קבלת טיפול רפואי

כמובן, במקרה של נזקים גופניים או נפשיים (גם נזקים חמורים וגם קלים) חשוב מאוד לקבל טיפול רפואי. גם במקרה של נזק קל, חשוב לקבל טיפול רפואי. כמו כן יש לוודא כי כלל הפרטים על הנזק שנגרם מצוינים בסיכום הרפואי. במידה ונפצעתם בקרסול והדבר לא מצוין בסיכום הרפואי יהיה לכם קשה מאוד להוכיח את הפגיעה בקרסול.

קבלת ייעוץ משפטי

חשוב לפנות מהר מאוד לעו"ד תאונת דרכים המתמחה בדיני נזיקין. עורך הדין יידע לכוון אתכם לאורך תהליך התביעה וכך ישפיע לטובה על גובה הפיצויים הכספיים שתקבלו.

מה החשיבות של עורך דין תאונת דרכים?

במידה והיינו מעורבים בתאונת דרכים, חשוב מאוד לקבל ייעוץ משפטי של עורך דין. חשוב לבחור בעורך דין תאונת דרכים שמתמחה בדיני נזיקין. שימו לב, כי מרגע הגשת התביעה אתם חשופים לחקירה מטעם חברת הביטוח הנתבעת שתנסה לעשות הכל על מנת לשלם פיצויים נמוכים ככל האפשר.

לכן, חשוב מאוד לעבור הכנה על ידי עורך הדין ולא לחתום על שום מסמך ללא ייעוץ משפטי של עורך הדין. שימו לב שאתם נוהגים באופן שקול ומתייעצים עם עורך הדין שלכם על הפעולות השונות.

עו''ד יוליה שנקר
עו''ד יוליה שנקר

בשנת 2003 סיימתי את לימודי המשפטים וקיבלתי תואר LL.B במשפטים. את ההתמחות שלי עשיתי בפרקליטות אזרחית של מחוז תל-אביב ועמדתי בהצלחה רבה במבחני הלשכה. החל משנת 2004 אני חברה בלשכת עורכי הדין. עד שנת 2013 עבדתי במשרד עו"ד מוביל בתחום הנזיקין והביטוח וייצגתי חברות ביטוח, עירייה גדולה, חברות שונות ולקוחות פרטיים. בשנת 2014 קיבלתי רישיון לשמש כנוטריון. מזה כ-4 שנים אני משמשת כדירקטורית בחברת עוצ"מ (חברה לניול קופות גמל וקרנות השתלמות בע"מ). מזה 3 שנים חברת ועד מחוז מרכז למעלה מ- 6 שנים יו"ר (משותפת) של וועדת נזיקין במחוז מרכז של לשכת עורכי הדין.
מ"מ וועדת נוטריונים של מחוז מרכז וסגנית הפורום הארצי של דיני נזיקין. כיום אני בעלת משרד עו״ד ונוטריון יוליה שנקר. משרדי מונה מספר עורכי דין ומספק שירותים משפטיים רבים בעיקר בתחום הנזיקין והביטוח.

עו"ד יוליה שנקר בפייסבוק | עו"ד יוליה שנקר באינסטגרם | מייל אישי: yulia@shenkarlaw.com

- שתפו דף זה
חייג ואשיג עבורך את כל מה שמגיע לך!
או השאירו פרטים
תחומי עיסוק