לוגו אתר - עו''ד יוליה שנקר
לוגו אתר - עו''ד יוליה שנקר

תאונה במעבר חציה

Untitled-1

היית מעורב בתאונת דרכים במעבר חציה? מה אומר החוק על תאונה במעבר חציה? האם הפגיעה במעבר חציה נחשבת כתאונת דרכים? למי עלינו לפנות לאחר דריסה במעבר חציה או פגיעה מרכב במעבר חציה? 

עורכת דין ונוטריון יוליה שנקר מסבירה לנו כי לפי נתוני הלמ"ס, הולכי רגל מהווים כשליש מסך ההרוגים בתאונות דרכים המתרחשות ברחבי הארץ. כל פגיעה מרכב במעבר חציה, ברחוב או בדרך עלולה לגרום למוות ולנזקי גוף חמורים להולך הרגל. חשוב לזכור כי מעבר חציה נועד לאפשר להולכי הרגל לחצות את הכביש בבטחה, לכן המחוקק הישראלי ובתי המשפט החליטו להילחם בנהגים המפרים את הזכויות של הולכי הרגל, בדגש על נהגים שפגעו בהולכי רגל שניסו לחצות בבטחה את הכביש במעבר חציה.

מה אומר החוק על תאונת דרכים במעבר חציה?

תקנה 51 לתקנות התעבורה קובעת כי מחובתו של הנהג לשלוט ברכבו ולהקפיד על נהיגה זהירה בהתאם לתנאי הדרך. תקנה 52 מחדדת את הנושא לגבי מעבר חציה וקובעת כי הנהג חייב להאט את מהירות הנסיעה ברכבו ואף לעצור את רכבו בכל מקרה שבו נשקפת סכנה לעוברי דרך ולרכוש, ובמיוחד בעת התקרבו למעבר חציה.

תקנה 67 קובעת כי על כל נהג המתקרב למעבר חציה ויש הולכי דרך החוצים במעבר, הנהג חייב לאפשר להם להשלים את חציית הכביש בבטחה, ובהתאם לצורך הנהג חייב לעצור את רכבו לשם כך. סעיף א(1) לתקנה 67 קובע כי נהג המתקרב עם רכבו למעבר חציה נדרש להאט את מהירות נסיעתו ברכב אם הוא מבחין בהולך רגל העומד על המדרכה בסמוך למעבר החציה, ואם הנהג מבחין כי בכוונתו של הולך הרגל לחצות במעבר החציה עליו לתת לו זכות קדימה.

פקודת התעבורה מחייבת גם את הולכי הרגל להישמע לכללים מאחר שהולך הרגל הוא אחד ממשתמשי הדרך ועליו להתנהג בזהירות גם בעת מעבר חציה.

כיצד מתייחס חוק הפיצויים למקרה זה?

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע כי כל נפגע בתאונת דרכים זכאי לקבל פיצוי בגין נזקי גוף ונפש שנגרמו לו בתאונה, ללא קשר לעניין הוכחת מי אשם בתאונה. הנהגים בישראל מבוטחים בביטוח חובה המכסה נזקי גוף העלולים לקרות לנהג, לנוסעים ברכב ולמשתמשים אחרים בדרך, במקרה של תאונת דרכים. 

לכן, במקרה של תאונת דרכים במעבר חציה, הולך רגל שנפגע בתאונה יכול לתבוע את חברת הביטוח של הנהג שפגע בו. במקרה של תאונת פגע וברח או אם הרכב הפוגע אינו מבוטח – מומלץ להיוועץ עם עורך דין תאונות דרכים וניתן להגיש תביעה לקרנית.

האם פגיעה במעבר חציה נחשבת תאונת דרכים?

בהחלט כן. החוק מגדיר תאונת דרכים כאירוע שבו נגרם נזק לאדם עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה. הזכאות לקבל פיצויים בגין נזקי גוף שנגרמו כתוצאה מפגיעה או דריסה במעבר חציה לא קשורה לשאלה מי אשם בתאונת הדרכים, וחשוב לזכור כי לעיתים הולך הרגל הוא האשם, בדרך כלל בגלל התפרצות מהירה לכביש.

ראוי לציין כי בגין תאונת דרכים להולכי רגל, ובמיוחד תאונה במעבר חציה, הנהג הפוגע צפוי לענישה כבדה ומחמירה. פגיעה בהולך רגל החוצה את הכביש במעבר חציה נחשבת לאחת מהעבירות החמורות והיא תגרור ברוב המקרים כתב אישום חמור נגד הנהג הפוגע. במקרה של נפגעי גוף הנהג הפוגע צפוי לקבל שלילת רישיון לתקופה ארוכה והוא עשוי לקבל עונש מאסר בפועל. במקרה של תאונת פגע וברח הנהג הפוגע יקבל עונש מאסר בפועל.

האם מצלמת דרך יעילה במקרים אלה?

במקרים מסוימים הנהג אינו יכול למנוע תאונת דרכים במעבר חציה, לדוגמה בגלל התפרצות הולך דרך למעבר החציה כך שלא היה ניתן למנוע את הפגיעה באדם שחצה את הכביש. בבתי המשפט יודעים כי לא תמיד הנהג אשם בתאונה מסוג פגיעה מרכב במעבר חציה, אך אם החשד הוא כי הנהג אשם יוטל עליו עונש חמור. לכן, מצלמת דרך יכולה לסייע לכם במקרה של תאונה במעבר חציה ובמקרים נוספים.

למי פונים לאחר תאונת מעבר חציה?

בין אם נפגעתם בתאונת דרכים במעבר חציה ובין אם פגעתם בהולך דרך החוצה במעבר חציה – אתם חייבים לקבל ייעוץ וייצוג משפטי. הזכות לפיצויים מעוגנת בחוק, בין אם אתם אשמים בתאונה ונפגעתם בה ובין אם אתם נפגעתם מרכב במעבר חציה.

מיד לאחר תאונת דרכים במעבר חציה עליכם לפנות לעורך דין תאונות דרכים, כמובן לאחר שדיווחתם למשטרה על התאונה והושטתם עזרה לנפגעים בהתאם לצורך. במקרה שנפגעתם במעבר חציה עליכם לשמור על המסמכים הרפואיים, להגיש תלונה במשטרה וחשוב לנסות לתעד את זירת האירוע ולהשיג פרטים מעדים לתאונה. 

זקוקים לייעוץ משפטי בנושא תאונת דרכים להולכי רגל או תאונה במעבר חציה? מעוניינים להגיש תביעה כדי לקבל פיצוי בגין תאונות מדרכה או מעבר חציה? משרד עו"ד יוליה שנקר ישיג עבורכם ועבורכן את התוצאה המשפטית הטובה והמדויקת ביותר. צרו קשר עוד היום באמצעות הטלפון או השאירו פרטים ליצירת קשר כאן באתר!

* האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי, ואין להסתמך עליו. מומלץ לפנות לעורך דין לצורך ייעוץ מקצועי, ייצוג וליווי משפטי.

עו''ד יוליה שנקר
עו''ד יוליה שנקר

בשנת 2003 סיימתי את לימודי המשפטים וקיבלתי תואר LL.B במשפטים. את ההתמחות שלי עשיתי בפרקליטות אזרחית של מחוז תל-אביב ועמדתי בהצלחה רבה במבחני הלשכה. החל משנת 2004 אני חברה בלשכת עורכי הדין. עד שנת 2013 עבדתי במשרד עו"ד מוביל בתחום הנזיקין והביטוח וייצגתי חברות ביטוח, עירייה גדולה, חברות שונות ולקוחות פרטיים. בשנת 2014 קיבלתי רישיון לשמש כנוטריון. מזה כ-4 שנים אני משמשת כדירקטורית בחברת עוצ"מ (חברה לניול קופות גמל וקרנות השתלמות בע"מ). מזה 3 שנים חברת ועד מחוז מרכז למעלה מ- 6 שנים יו"ר (משותפת) של וועדת נזיקין במחוז מרכז של לשכת עורכי הדין.
מ"מ וועדת נוטריונים של מחוז מרכז וסגנית הפורום הארצי של דיני נזיקין. כיום אני בעלת משרד עו״ד ונוטריון יוליה שנקר. משרדי מונה מספר עורכי דין ומספק שירותים משפטיים רבים בעיקר בתחום הנזיקין והביטוח.

- שתפו דף זה
חייג ואשיג עבורך את כל מה שמגיע לך!
או השאירו פרטים
תחומי עיסוק