לוגו אתר - עו''ד יוליה שנקר
לוגו אתר - עו''ד יוליה שנקר

תאונת עבודה עצמאי

Untitled-1

עצמאים רבים נפגעים במסגרת עבודתם אך למרות שהם עברו תאונת עבודה הם אינם מודעים לזכויות המגיעות להם על פי חוק. סעיף 80 לחוק הביטוח הלאומי קובע כי תאונת עבודה עצמאי היא תאונה שאירעה תוך כדי העבודה או עקב העבודה, וכן פגיעה שנגרמה לעובד עצמאי כאשר הוא היה בדרכו לעבודה או בחזרה מהעבודה אל ביתו. 

לאחר אירוע של תאונת עבודה עצמאי עשוי להיות מוכר כנפגע עבודה, לכן הוא עשוי להיות זכאי לזכויות ולתגמולים שונים, וזאת מתוקף היותו מבוטח בביטוח נפגעי עבודה, כל עוד העצמאי הקפיד לשלם את דמי הביטוח, ובהתאם לנסיבות המקרה.

משרד עו"ד יוליה שנקר מתמחה בתחום הנזיקין והביטוח, לרבות הגשת תביעת תאונת עבודה ביטוח לאומי עצמאי והגשת תביעה לקבלת נכות מעבודה. למידע נוסף ולייצוג ולליווי משפטי בתחומים כמו תביעת תאונת עבודה ביטוח לאומי עצמאי – צרו איתנו קשר עוד היום!

 

עובד עצמאי – הגדרה

סעיף 1 לחוק הביטוח הלאומי (נוסח משולב), תשנ"ה-1995, קובע כי עובד עצמאי הוא רק מי שעונה על התנאים המצטברים הבאים:

  • המבוטח עסק במשלח ידו לפחות 20 שעות בשבוע בממוצע.
  • הכנסתו החודשית הממוצעת ממשלח ידו שווה או עולה על 50% מהשכר הממוצע במשק.
  • המבוטח עסק במשלח ידו לפחות 12 שעות בשבוע בממוצע, והכנסתו החודשית הממוצעת ממשלח ידו לא נמוכה מהסכום הקבוע בחוק.

 

מהי תאונת עבודה עצמאי?

כאמור, סעיף 80 לחוק הביטוח הלאומי קובע כי תאונת עבודה עצמאי היא תאונה שאירעה לעובד עצמאי תוך כדי ועקב עבודתו, וכן פגיעה שהתרחשה כאשר הוא היה בדרכו לעבודה או בחזרה ממקום עבודתו אל ביתו. אם העובד העצמאי שילם דמי ביטוח לאומי כחוק הוא זכאי בהתאם לנסיבות המקרה לקבל דמי פגיעה בעבודה עצמאי ובאפשרותו לקבל זכויות נוספות. 

 

מהן הזכויות שמגיעות לעצמאי שעבר תאונת עבודה?

עובד עצמאי המשלם כחוק דמי ביטוח לאומי מבוטח בביטוח נפגעי עבודה. יש שלושה סוגים של פגיעות בעבודה העשויים לזכות את העצמאי בתגמולים ובזכויות נוספות כמו – תאונת עבודה, מחלת מקצוע, מיקרו-טראומה. הזכויות במסגרת תאונת עבודה עצמאי ביטוח לאומי הן:

 

דמי פגיעה

עובד עצמאי זכאי בהתאם לנסיבות לקבל דמי פגיעה עצמאי לכל התקופה שבה הוא אינו יכול לעבוד כתוצאה מהתאונה, אך עד ל-90 ימים בלבד. למימוש הזכאות יש להגיש למוסד לביטוח לאומי טופס תאונת עבודה עצמאי (טופס 'בל' 211) ולצרף מסמכים נדרשים כמו תעודה רפואית ראשונה לנפגע עבודה, כתב ויתור סודיות וכיו"ב. גובה הסכום של דמי פגיעה לעצמאי הוא 75% מההכנסה החייבת בדמי ביטוח של העובד העצמאי ב-3 חודשים שקדמו לאחד בחודש שבו הוא הפסיק את עבודת עקב הפגיעה, או חודש הפגיעה עד יום הפגיעה ושני החודשים שקדמו לו חלקי 90, לפי הגבוה מבניהם ועד לתקרה של דמי פגיעה ליום, כ-1,140 ₪ נכון לשנת 2022.

 

קצבת נכות מעבודה

אם נותרה נכות עקב תאונת עבודה, באופן זמני או קבוע, עובד עצמאי עשוי להיות זכאי לקצבת נכות מעבודה. יש להגיש לביטוח לאומי טופס 'בל' 200 (תביעה לקביעת דרגת הנכות מעבודה ולתשלום קצבת נכות מעבודה). הזכות לקצבת נכות מעבודה נקבעת לאחר דיון ובדיקה בוועדה הרפואית בביטוח לאומי, ואחוזי הנכות קובעים את גובה הקצבה, אם רלוונטי.

 

זכויות נוספות מטעם המוסד לביטוח לאומי

עובד עצמאי עשוי להיות זכאי לזכויות נוספות כמו טיפול רפואי בחינם, החזר הוצאות פינוי באמבולנס, סל שיקום מקצועי ועוד.

 

מי זכאי לסל שיקום?

  • עובד עצמאי שנקבעו לו לפחות 10% נכות בוועדה הרפואית של ביטוח לאומי.
  • עובד עצמאי שאינו מסוגל לחזור לעבודתו או לעבוד בעבודה התואמת את השכלתו, כישוריו וניסיונו התעסקותי, כתוצאה משינוי ביכולות התפקוד שלו עקב נכותו.
  • עובד עצמאי הזקוק להכשרה מקצועית על מנת להשתלב בעולם התעסוקה.
  • עובד עצמאי המתאים לשיקום מקצועי שבסיומו הוא יוכל להשתלב בעבודה ולהתפרנס בכבוד.

 

תאונת עבודה לעצמאי – מקרה לדוגמה

נניח ששיפוצניק נפגע במסגרת עבודתו אצל לקוח ונגרם לו שבר בעקב, בעצם הקלקנאוס. במקרה זה עליו להגיש תביעה לקבלת פיצויים בגין תאונה עבודה עצמאי, ועליו להוכיח כי הפגיעה ארעה בזמן העבודה. חשוב לפנות לטיפול רפואי בהקדם האפשרי ולקבל סיכום מהרופא המציין כי הפגיעה היא בעקבות תאונת עבודה. אם בביטוח לאומי לא מכירים באירוע כתאונת עבודה יש לפנות לעורך דין מנוסה ולהגיש תביעה. 

אם הביטוח הלאומי הכיר במקרה כתאונת עבודה והעובד העצמאי אינו יכול לחזור לעבודתו הוא זכאי בהתאם למקרה לדמי פגיעה, לתקופה של עד 90 ימים. אם נותרה נכות עקב תאונת עבודה עליו להגיש תביעה לגמלת נכות מעבודה. נניח שבמקרה שלנו הוועדה הרפואית בביטוח לאומי קבעה נכות זמנית לשנה ובהמשך הוחלט על נכות לצמיתות בשיעור של 12.5%. בסך הכול, העובד העצמאי יוכל לקבל מביטוח לאומי כ-65,000 ₪ עקב הפגיעה בעבודה.

 

למה צריך עורך דין בתביעה בגין תאונת עבודה של עצמאי?

כדי לממש את מלוא הזכויות המגיעות על פי חוק עקב תאונת עבודה עצמאי יש לפעול נכון מול המוסד לביטוח לאומי. משרד עו"ד יוליה שנקר מתמחה בהגשת תביעות תאונת עבודה עצמאי ביטוח לאומי ובמימוש הזכויות המגיעות לעובד עצמאי על פי חוק. אנחנו נשמח להעניק עבורכם ייעוץ משפטי וליווי מקצועי צמוד עד להשגת התוצאה המשפטית הרצויה והמיטבית. למידע נוסף ולתיאום פגישה במשרדנו – התקשרו עכשיו או השאירו הודעה באתר! 

האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי, ואין להסתמך עליו. מומלץ לפנות לעורך דין לצורך ייעוץ מקצועי, ייצוג וליווי משפטי.

עו''ד יוליה שנקר
עו''ד יוליה שנקר

בשנת 2003 סיימתי את לימודי המשפטים וקיבלתי תואר LL.B במשפטים. את ההתמחות שלי עשיתי בפרקליטות אזרחית של מחוז תל-אביב ועמדתי בהצלחה רבה במבחני הלשכה. החל משנת 2004 אני חברה בלשכת עורכי הדין. עד שנת 2013 עבדתי במשרד עו"ד מוביל בתחום הנזיקין והביטוח וייצגתי חברות ביטוח, עירייה גדולה, חברות שונות ולקוחות פרטיים. בשנת 2014 קיבלתי רישיון לשמש כנוטריון. מזה כ-4 שנים אני משמשת כדירקטורית בחברת עוצ"מ (חברה לניול קופות גמל וקרנות השתלמות בע"מ). מזה 3 שנים חברת ועד מחוז מרכז למעלה מ- 6 שנים יו"ר (משותפת) של וועדת נזיקין במחוז מרכז של לשכת עורכי הדין.
מ"מ וועדת נוטריונים של מחוז מרכז וסגנית הפורום הארצי של דיני נזיקין. כיום אני בעלת משרד עו״ד ונוטריון יוליה שנקר. משרדי מונה מספר עורכי דין ומספק שירותים משפטיים רבים בעיקר בתחום הנזיקין והביטוח.

- שתפו דף זה
חייג ואשיג עבורך את כל מה שמגיע לך!
או השאירו פרטים
תחומי עיסוק