לוגו אתר - עו''ד יוליה שנקר
לוגו אתר - עו''ד יוליה שנקר

צוואה בעל פה

Untitled-1

חוק הירושה, תשכ"ה-1965, קובע ארבע דרכים אפשריות לעריכת צוואה, כך שלמסמך יהיה תוקף משפטי מחייב. על פי החוק הקיים, אדם כשיר מבחינה משפטית רשאי לערוך צוואה בכתב יד, בעדים, בפני רשות ובעל פה. סעיף 23 לחוק הירושה מסדיר את האפשרות לערוך צוואה בעל פה, אך אפשרות זו נועדה רק למקרים מיוחדים שבהם אין לאדם אפשרות בשל מצבו לערוך צוואה בדרך אחרת. 

מהי צוואה שבעל פה? מה זה בדיוק צוואת שכיב מרע? מי רשאי על פי חוק לצוות בעל פה? מה היתרונות והחסרונות של צוואה מסוג זה? כיצד עורך דין צוואה בעל פה יכול לעזור לנו? צוות משרד עורך דין צוואות וירושות יוליה שנקר הכין מדריך מפורט בנושא צוואה בעל פה.

 

מהי צוואה בעל פה?

כאמור, בחוק הירושה נקבע כי ניתן לערוך צוואה ב-4 דרכים שונות, ואחת האפשריות היא צוואה בעל פה, הנקראת לעתים גם צוואת שכיב מרע. סעיף 23 לחוק הירושה מגדיר מהי צוואה מסוג זה וקובע כי: "שכיב מרע וכן מי שרואה עצמו, בנסיבות המצדיקות זאת, מול פני המוות, רשאי לצוות בעל-פה בפני שני עדים השומעים לשונו". 

זו לשון החוק, וכדי להבין את השפה המשפטית נשתמש במילים פשוטות יותר כדי להסביר את החוק. ישנם מצבים בחיים שבהם אין לאדם יכולת בשל מצבו לערוך צוואה באחת מ-3 הדרכים האחרות שמוכרות בחוק הירושה, כלומר אין באפשרות לעורך צוואה בכתב יד, צוואה בעדים או צוואה בפני רשות. 

האפשרות לערוך צוואה שבעל פה נועדה לאפשר לכל אדם לומר את צוואתו בעל פה, בפני שני עדים, ומבלי שהאדם יצטרך להכין את המסמך הכתוב. המחוקק מכיר בזכותו של כל אדם להורות את צוואתו גם בעל פה, ובפני שני עדים, למשל במצבים כמו יציאה לקרב, סופה קשה בלב ים, לפני ניתוח מורכב וכדומה, כלומר צוואה זו מתאימה לאדם הנמצא על ערש דווי או שהוא רואה את עצמו מול פני המוות.

לאחר חודש ממועד עריכת צוואה בעל פה, וכל עוד חלפו הנסיבות שבגינן היה צורך בצוואה זו, והמצווה עדיין חי, הצוואה שבעל פה מתבטלת.

 

מה נדרש עבור צוואה שבעל פה?

כדי להכין צוואה בעל פה העומדת בדרישות החוק נדרשים שני תנאים מרכזיים:

 

עדים

יש לערוך את הצוואה שבעל פה במעמד שני עדים, כאשר העדים חייבים להבין את שפתו של המצווה. חשוב לציין כי בשונה מצוואות אחרות המוכרות בחוק הירושה, העדים יכולים להיות כלולים ברשימת הנהנים מהצוואה, ובית המשפט כבר קבע כי העדים לא חייבים להיות נוכחים בחדר בו זמנית, כלומר ניתן לצוות בשני זמנים, כל עוד הצוואה זהה ואין מחלוקת בין העדים לגבי הוראות המצווה. העדים נדרשים לכתוב את הצוואה בזיכרון דברים, לחתום על המסמך ולהפקיד את הצוואה אצל הרשם לענייני ירושה.

 

סיבה

החוק קובע כי צוואה שבעל פה אפשרית בגלל שתי סיבות מרכזיות: "שכיב מרע", כלומר המצווה גוסס וניצב לפני מותו, או אדם "הצופה את פני המוות", כלומר האדם ניצב בפני סכנה מוחשית לחייו, לדוגמה לפני יציאה למבצע מסוכן בשירות הצבאי, יורדי ים הנקלעים לסופה קשה בלב האוקיינוס וכיוצא בזה.

 

שכיב מרע – מה זה בדיוק?

שכיב מרע הוא מצב שבו אדם גוסס, נמצא על ערש דווי ועומד למות. כאשר אדם רואה עצמו מול פני המוות לרוב הוא יחשוב על משפחתו ובמצבים אלה ידוע כי החיים חולפים מול עיני האדם. בע"א 252/70 קבע השופט לנדוי כי המונח שכיב מרע מגיע מהמשפט העברי ומתאר מצב גופני המוגדר בשולחן ערוך כשכיב מרע, כלומר חולה שגופו תשוש וכוחו כשל מחמת החולי עד כדי חוסר יכולת ללכת על רגליו. על כן, צוואת שכיב מרע מיועדת לאדם השוכב על ערש דווי, ובשל מחלתו אינו יכול לקום מהמיטה, הוא אינו מתפקד ואין בכוחו וביכולתו לערוך צוואה בכתב ולטפל בענייניו.

 

יתרונות וחסרונות בצוואה שבעל פה

היתרונות לדברי עו"ד צוואה בעל פה הם האפשרות להשאיר צוואה חוקית ותקפה משפטית במצבים מסוימים בחיים בהם אין אפשרות לערוך צוואה אחרת. בנוסף, בתי המשפט נוטים לכבד את רצונו של המצווה, לכן גם אם התגלו כשלים בצוואה שבעל פה, בית המשפט לרוב יתעלם מהם.

לצוואה זו יש גם חסרונות מאחר שחייבים למצוא שני עדים המדברים בשפתו של המצווה, והצוואה מתבטלת לאחר חודש אם השתנו הנסיבות. עו"ד צוואה בעל פה מסביר כי זו הצוואה החלשה מבין כל סוגי הצוואות.

 

פסילת צוואת שכיב מרע

ניתן לפסול צוואה בעל פה מנימוקים כגון:

  • המצווה לא היה במצב שכיב מרע.
  • חשש מעדות שקר בצוואה בעל פה של אחד העדים או שניהם.
  • טענות בגין אמיתות הצוואה.
  • טענות בגין גמירות הדעת לצוות.

 

קיום צוואה בעל פה

אם הצוואה חוקית ותקפה משפטית יש להוציא צו קיום צוואה, דרך הרשם לענייני ירושה, בהתאם לכללים שנקבעו בחוק הירושה.

בשורה התחתונה, מומלץ לכל אדם לערוך צוואה בעזרת עורך דין צוואות וירושות מנוסה. הצוואה מאפשרת לכל אדם לקבוע כיצד יחולק רכושו לאחר מותו, אך ישנה חשיבות רבה לעריכת המסמך באופן חוקי על מנת למנוע סכסוכי יורשים ומצבים שבהם בית המשפט מורה על פסילת צוואת שכיב מרע או צוואה מסוג אחר. כדי לערוך צוואה חוקית מומלץ לפנות למשרדה של עו"ד יוליה שנקר כדי להשיג את התוצאה המשפטית הנכונה והטובה ביותר לכם. התקשרו עכשיו או השאירו פרטים ליצירת קשר כאן באתר!

 

* האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי, ואין להסתמך עליו. מומלץ לפנות לעורך דין לצורך ייעוץ מקצועי, ייצוג וליווי משפטי.

עו''ד יוליה שנקר
עו''ד יוליה שנקר

בשנת 2003 סיימתי את לימודי המשפטים וקיבלתי תואר LL.B במשפטים. את ההתמחות שלי עשיתי בפרקליטות אזרחית של מחוז תל-אביב ועמדתי בהצלחה רבה במבחני הלשכה. החל משנת 2004 אני חברה בלשכת עורכי הדין. עד שנת 2013 עבדתי במשרד עו"ד מוביל בתחום הנזיקין והביטוח וייצגתי חברות ביטוח, עירייה גדולה, חברות שונות ולקוחות פרטיים. בשנת 2014 קיבלתי רישיון לשמש כנוטריון. מזה כ-4 שנים אני משמשת כדירקטורית בחברת עוצ"מ (חברה לניול קופות גמל וקרנות השתלמות בע"מ). מזה 3 שנים חברת ועד מחוז מרכז למעלה מ- 6 שנים יו"ר (משותפת) של וועדת נזיקין במחוז מרכז של לשכת עורכי הדין.
מ"מ וועדת נוטריונים של מחוז מרכז וסגנית הפורום הארצי של דיני נזיקין. כיום אני בעלת משרד עו״ד ונוטריון יוליה שנקר. משרדי מונה מספר עורכי דין ומספק שירותים משפטיים רבים בעיקר בתחום הנזיקין והביטוח.

- שתפו דף זה
חייג ואשיג עבורך את כל מה שמגיע לך!
או השאירו פרטים
תחומי עיסוק