לוגו אתר - עו''ד יוליה שנקר
לוגו אתר - עו''ד יוליה שנקר

תסמונת העצב המשולש ביטוח לאומי

Untitled-1

מהי תסמונת העצב המשולש? מדוע התסמונת זכתה לכינוי מחלת ההתאבדות? מה קובע סעיף 29 לגבי תסמונת העצב המשולש ביטוח לאומי? האם ספר הליקויים של המוסד לביטוח לאומי מכיר בתסמונת זו ומהם אחוזי הנכות שניתן לקבל בגין המחלה? עורכת הדין יוליה שנקר הכינה עבורכם מדריך בנושא – הנכם מוזמנים לפנות למשרדה לצורך ייעוץ וייצוג משפטי למימוש מלוא הזכויות והפיצויים המגיעים לכם לפי דין.

 

תסמונת העצב המשולש – רקע כללי

תסמונת העצב המשולש, באנגלית Trigeminal Neuralgia, המכונה גם Tic Douloureux, היא הפרעת כאב ארוכת טווח המתבטאת בהתקפים פתאומיים של כאבים חמורים באזור הפנים. התקפי הכאב הינם מחזוריים והאדם סובל מכאב חמור המתמשך בין מספר שניות לבין מספר שעות, והכאב בא לידי ביטוי כהלם בצד אחד של הפנים, וכל מגע בפנים מעורר גלי כאב. העצב המשולש אחראי על תנועות הפה ופעולות כמו לעיסה, בליעה ונשיכה, ובנוסף העצב אחראי על תחושות מגע בפנים.

חשוב לציין כי כאבי התסמונת נחשבים לחמורים מאוד בעולם הרפואה ולא פעם האדם סובל בגללם מדיכאון קשה. בעקבות הכאב העוצמתי יש חולים שהתאבדו בגלל המחלה, לכן התסמונת מכונה גם "מחלת ההתאבדות".

לפי נתוני משרד הבריאות בישראל, יש בארץ כ-15,000 אנשים הסובלים מתסמונת העצב המשולש, התסמונת פוגעת בכחצי אחוז מהאוכלוסייה לכן התופעה נחשבת לנדירה יחסית. התסמונת מחריפה עם הזמן והכאב הופך לכרוני, כאשר התסמונת נפוצה מאוד בקרב חולי טרשת נפוצה. התסמונת שכיחה בעיקר בקרב אנשים מעל גיל 40, וידוע כי נשים סובלות ממנה פי 2 מהגברים.

 

תסמונת העצב המשולש

 

תסמונת העצב המשולש אבחון וטיפול

לאחר אבחון התסמונת לרוב מציעים טיפול תרופתי באמצעות קנבינואידים או אופיואידים, ובנוסף הרופא יכול להמליץ על טיפול באולטרסאונד או על טיפול באמצעות מכשיר טנס. במקרים החמורים הרופא ימליץ על הליך כירורגי, וניתוח דה קומפרסיה של העצב הטריגמינלי נועד להרחיק את כלי הדם שנפגעו מהעצב על מנת לשחרר לחץ משורש העצב המשולש שנמצא באזור גזע המוח.

 

החידוש של סעיף 29 לתקנות הביטוח הלאומי

ישראלים רבים סובלים מכאבים כרוניים המקשים על התנהלותם היומיומית, והכאב החמור עשוי לפגוע ביכולת התנועה, בכושר העבודה ובכושר ההשתכרות. לאחר שנים רבות שבהן המוסד לביטוח לאומי לא הכיר בכאב כרוני הנובע מתסמונות נוירולוגיות ופגימות בעצבי המוח שונות לצורך קביעת דרגת נכות לנפגעי תאונות עבודה או מחלת מקצוע, הוחלט להוסיף את סעיף 29 לתקנות הביטוח הלאומי (תיקון מספר 2 משנת 2015). כיום, בעזרת עו"ד ביטוח לאומי, ניתן לקבל אחוזי נכות זמניים או קבועים גם במקרה של תסמונת העצב המשולש.

אם הוועדה הרפואית בביטוח לאומי קובעת דרגת נכות לפי רשימת הליקויים הרפואיים המוגדרת בתקנות הביטוח הלאומי, זמנית או קבועה, המבוטח יקבל מענק חד פעמי או קצבה בהתאם לדרגת הנכות שנקבעה לו.

 

תסמונת העצב המשולש – אחוזי נכות לפי ספר הליקויים

סעיף 29 לתקנות הביטוח הלאומי קובע כי נפגעי תאונות עבודה או מחלת מקצוע המאובחנים עם פגימות בעצבי המוח, למשל תסמונת העצב המשולש, זכאים לקבלת מענק חד פעמי או קצבה חודשית, בכפוף לאישור אחוזי הנכות בוועדה הרפואית.

אחוזי הנכות בעקבות פגימות בעצבי המוח כמו תסמונת העצב המשולש ייקבעו לפי המצב התפקודי בדרך הבאה:

פגימה קלה (5%) – הכאב אינו דורש טיפול מניעתי יומיומי באמצעות תרופה ייעודית.

פגימה בינונית (20%) – הכאב דורש טיפול מניעתי יומיומי ומתועד באמצעות תרופות ייעודיות במשך 6 חודשים לפחות, ויש לתעד את התגובה לטיפול ולנטר את רמת התרופות בדם.

פגימה קשה (40%) – הכאב דורש טיפול מניעתי יומיומי באמצעות תרופות ייעודיות, לפחות 6 חודשים, כל עוד התגובה לטיפול התרופתי אינה מספקת לשתי תרופות ייעודיות, ויש לתעד את התגובה לטיפול ולנטר את רמת התרופות.

 

משרד עו"ד ביטוח לאומי יוליה שנקר ישיג עבורכם את התוצאה הטובה והמדויקת ביותר עבורכם. צרו קשר עוד היום עם משרדה של עורכת הדין יוליה שנקר באמצעות הטלפון או השאירו פרטים ליצירת קשר כאן באתר!

* האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי, ואין להסתמך עליו. מומלץ לפנות לעורך דין לצורך ייעוץ מקצועי, ייצוג וליווי משפטי.

עו''ד יוליה שנקר
עו''ד יוליה שנקר

בשנת 2003 סיימתי את לימודי המשפטים וקיבלתי תואר LL.B במשפטים. את ההתמחות שלי עשיתי בפרקליטות אזרחית של מחוז תל-אביב ועמדתי בהצלחה רבה במבחני הלשכה. החל משנת 2004 אני חברה בלשכת עורכי הדין. עד שנת 2013 עבדתי במשרד עו"ד מוביל בתחום הנזיקין והביטוח וייצגתי חברות ביטוח, עירייה גדולה, חברות שונות ולקוחות פרטיים. בשנת 2014 קיבלתי רישיון לשמש כנוטריון. מזה כ-4 שנים אני משמשת כדירקטורית בחברת עוצ"מ (חברה לניול קופות גמל וקרנות השתלמות בע"מ). מזה 3 שנים חברת ועד מחוז מרכז למעלה מ- 6 שנים יו"ר (משותפת) של וועדת נזיקין במחוז מרכז של לשכת עורכי הדין.
מ"מ וועדת נוטריונים של מחוז מרכז וסגנית הפורום הארצי של דיני נזיקין. כיום אני בעלת משרד עו״ד ונוטריון יוליה שנקר. משרדי מונה מספר עורכי דין ומספק שירותים משפטיים רבים בעיקר בתחום הנזיקין והביטוח.

עו"ד יוליה שנקר בפייסבוק | עו"ד יוליה שנקר באינסטגרם | מייל אישי: yulia@shenkarlaw.com

- שתפו דף זה
חייג ואשיג עבורך את כל מה שמגיע לך!
או השאירו פרטים
תחומי עיסוק