לוגו אתר - עו''ד יוליה שנקר
לוגו אתר - עו''ד יוליה שנקר

צוואה בפני רשות

Untitled-1

חוק הירושה קובע ומגדיר ארבעה סוגים של צוואה שכל אדם כשיר מבחינה משפטית רשאי לערוך – צוואה בכתב, צוואה בעל פה, צוואה בפני רשות וצוואה בעדים. סעיף 22 לחוק הירושה קובע כי צוואות בפני רשות הן צוואות המוגשות לגורם משפטי (גורם רשמי המשמש כנציג הרשות) או שהן נעשות באמצעותו. הגורם הרשמי, על פי לשון החוק, יכול להיות שופט, חבר בבית דין דתי, רשם של בית המשפט או נוטריון לענייני ירושה. 

יש שתי דרכים עיקריות לעריכת צוואה בפני רשות, וחשוב להקפיד על הכללים שנקבעו בחוק. הרשות המוסמכת לעריכת הצוואה הנה בעלת מעמד מספק בהיבט החוקי, לכן החוק אינו מחייב לתמוך בצוואה על ידי גורם חיצוני כלשהו כמו עדים. המצווה נדרש להקריא את צוואתו בפני נציג הרשות או לחילופין למסור אותה בכתב לידי אחד מהגורמים הרשמיים הקבועים בחוק.

כדי לערוך צוואות בפני רשות מומלץ לפנות למשרד עורך דין צוואות וירושות ונוטריון יוליה שנקר. כך תוכלו לערוך את הצוואה בפני נוטריון או לערוך את המסמך על פי הכללים המחייבים ולהגישו לגורם רשמי.

 

מהי צוואה בפני רשות?

על פי חוק הירושה ניתן לערוך צוואות בפני רשות, בהתאם לכללים שנקבעו. את הצוואה בפני רשות ניתן לבצע באמירת דברי המצווה בעל פה בפני שופט, רשם של בית המשפט, רשם לענייני ירושה או בפני חבר בבית דין דתי. החוק מכיר באפשרות נוספת לעריכת צוואה זו וניתן להגיש את דבר המצווה בכתב, על ידי המצווה עצמו, לידי גורם רשמי: שופט, רשם בית המשפט, רשם לענייני ירושה, רשם או חבר בבית דין דתי. 

אם המצווה אומר את דברי צוואתו בפני גורם רשמי כמו שופט, רשם בית המשפט וכו', הגורם הרשמי חייב לכתוב את דברי הצוואה. אם המצווה מגיש לידי הגורם הרשמי את צוואתו בכתב, החוק דורש מהגורם הרשמי להקריא את דברי הצוואה בפני המצווה, והמצווה חייב להצהיר כי זו צוואתו, ורק אז הגורם הרשמי יכול לאשר כי הצוואה נקראה בפני המצווה ושהמצווה הצהיר שזו צוואתו. חשוב לדעת כי המצווה אינו נדרש לחתום על צוואתו.

 

מהם הכללים לעריכת צוואה בפני רשות?

החוק קובע את הכללים לעריכת צוואה בפני רשות:

  • המצווה חייב לומר את צוואתו לנציג הרשות, או להגיש אותה בכתב לגורם הרשמי.
  • אם המצווה מחליט לומר את דברי צוואתו בעל פה, נציג הרשות חייב לכתוב את הצוואה ולהקריא אותה בפני המצווה.
  • אם המצווה מגיש לידי הגורם הרשמי צוואה אשר נכתבה בשפה שאינה מובנת לו, כמו במקרה של עריכת הצוואה בשפה העברית על ידי נוטריון כאשר המצווה לא שולט בעברית, נציג הרשות חייב להקריא את הצוואה בפני המצווה בשפה שהוא מבין, בדרך כלל באמצעות מתרגם מוסמך, או שהמצווה מקריא את צוואתו או את התרגום שלה, במקום נציג הרשות. 
  • החוק מחייב את המצווה להצהיר שזו אכן צוואתו, אך הוא אינו נדרש לחתום על המסמך.
  • הגורם הרשמי חייב לאשר על גבי הצוואה שאכן היא נרשמה ושהמצווה הצהיר בפניו שזו צוואתו. 

מומלץ להפקיד צוואה שנעשתה בפני רשות אצל הרשם לענייני ירושה, אך אין חובה לעשות כך. אם עורכים את הצוואה אצל נוטריון, משפרים משמעותית את קבילותה של הצוואה על ידי הרשם לענייני ירושות ובית המשפט לענייני משפחה. 

 

מה מייחד צוואה זו?

את הצוואה בפני רשות ניתן לעשות בכתב או בעל פה. בעת עריכת צוואה בפני רשות איך צורך בנוכחות של עדים. אם עורכים את הצוואה על ידי הרשם לענייני ירושה יש לשלם אגרה. 

צוואה זו מתאימה מאוד לכל מצווה שאינו דובר עברית או ששליטתו בעברית לא מספקת. כמו כן, מקובל לערוך צוואות בפני רשות עבור אנשים בעלי מוגבלות כמו עיוורים וחירשים ועבור חולים המרותקים למיטה שאינם מסוגלים להגיע לנוטריון.

יש לציין כי בתי המשפט לענייני משפחה נוטים להתעלם מכשלים מינוריים בכללים הטכניים לעריכת צוואה זו, כל עוד בית המשפט משוכנע כי הצוואה מבטאת את רצונו החופשי של המצווה.

 

כשירות המצווה בעת עריכת הצוואה בפני רשות

אחת העילות לפסילת צוואה, על פי לשון החוק, היא אי כשירותו של המצווה. לכן, אם המצווה מחליט לצוות בפני נוטריון, הנוטריון חייב לבדוק את כשירות המצווה לערוך צוואה. אם המצווה שוהה במוסד שיקומי או טיפולי עליו להמציא אישור רפואי להוכחת כשירותו לערוך צוואה. אם המצווה מחליט לצוות בפני רשות אחרת שאינה נוטריון ובריאותו רופפת, חשוב להמציא אישור רפואי על כשירותו לצוות וכך מונעים הגשת התנגדויות בגין עילות כמו אי כשירות המצווה או השפעה בלתי הוגנת.

 

אישור בפני נוטריון

סעיף 22 לחוק הירושה קובע כי דין נוטריון כדין שופט, כלומר הסמכויות והחובות של השופט הקבועות בסעיף זה נתונות גם לנוטריון. תקנה 4 לתקנות הנוטריונים מחייבת את הנוטריון לקבל חוות דעת רפואית על מצבו של המצווה, אם קיים חשש לכשירותו המשפטית (מחלה, תשישות נפשית וכו').

עריכת צוואה נוטריונית מקנה יתרונות חשובים כיוון שלפי סעיף 19 לחוק הנוטריונים אישור של נוטריון מהווה ראיה מספקת בהליך משפטי, ללא צורך בראיה נוספת, לדברי הנוטריון ולמעשיו ולדברי אחרים ולמעשיהם.

עריכת צוואה מומלצת לכל אדם ומאפשרת לו לקבוע מה ייעשה בעיזבון לאחר פטירתו. כדי לערוך צוואה בני רשות באופן חוקי ותקני כדאי גם לך לפנות למשרד עו"ד צוואות וירושות. צוות משרדה של עו"ד יוליה שנקר מתמחה בנושא ונשמח לסייע, לערוך את צוואתכם ולהשיג את התוצאה המשפטית המיטבית והרצויה עבורכם. לתיאום פגישה ולמידע נוסף התקשרו עכשיו או השאירו פרטים באתר ואנחנו נחזור אליכם בהקדם! 

האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי, ואין להסתמך עליו. מומלץ לפנות לעורך דין לצורך ייעוץ מקצועי, ייצוג וליווי משפטי.

עו''ד יוליה שנקר
עו''ד יוליה שנקר

בשנת 2003 סיימתי את לימודי המשפטים וקיבלתי תואר LL.B במשפטים. את ההתמחות שלי עשיתי בפרקליטות אזרחית של מחוז תל-אביב ועמדתי בהצלחה רבה במבחני הלשכה. החל משנת 2004 אני חברה בלשכת עורכי הדין. עד שנת 2013 עבדתי במשרד עו"ד מוביל בתחום הנזיקין והביטוח וייצגתי חברות ביטוח, עירייה גדולה, חברות שונות ולקוחות פרטיים. בשנת 2014 קיבלתי רישיון לשמש כנוטריון. מזה כ-4 שנים אני משמשת כדירקטורית בחברת עוצ"מ (חברה לניול קופות גמל וקרנות השתלמות בע"מ). מזה 3 שנים חברת ועד מחוז מרכז למעלה מ- 6 שנים יו"ר (משותפת) של וועדת נזיקין במחוז מרכז של לשכת עורכי הדין.
מ"מ וועדת נוטריונים של מחוז מרכז וסגנית הפורום הארצי של דיני נזיקין. כיום אני בעלת משרד עו״ד ונוטריון יוליה שנקר. משרדי מונה מספר עורכי דין ומספק שירותים משפטיים רבים בעיקר בתחום הנזיקין והביטוח.

- שתפו דף זה
חייג ואשיג עבורך את כל מה שמגיע לך!
או השאירו פרטים
תחומי עיסוק