לוגו אתר - עו''ד יוליה שנקר
לוגו אתר - עו''ד יוליה שנקר

תאונת פגע וברח

Untitled-1

בשנים האחרונות ישנה עלייה בתופעה של תאונת פגע וברח, כלומר תאונה שבה הנהג הפוגע בורח מהמקום ומפקיר את הנפגעים בשטח, ללא הושטת עזרה ובלי להשאיר סממן ופרטים.

מי שנפגע בתאונת פגע וברח אינו יכול לתבוע את חברת הביטוח מאחר שזהות הרכב והנהג הפוגע אינם ידועים, על כן במקרה זה הנפגע יכול לתבוע פיצויים מקרנית – קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים שהוקמה מכוח פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה—1975.

ראוי לציין כי קרנית היא תאגיד ציבורי שמקור המימון שלו הוא מפרמיות ביטוחי החובה. קרנית מטפלת אך ורק בנזקי גוף והיא מפצה את נפגעי תאונות הדרכים שאין באפשרותם לתבוע מבטח כדי לקבל ממנו פיצוי על הנזק והסבל שנגרמו להם.

קרנית מטפלת בנפגעי תאונות פגע וברח, בנפגעים מרכב שנעשה בו שימוש בניגוד לתנאי הפוליסה או שלנהג אין רישיון נהיגה או שהרכב הפוגע גנוב, וכן בנפגעים שהיו מבוטחים בחברת ביטוח שנקלעה לקשיים ונכנסה להליך פירוק.

עורכת דין ונוטריון יוליה שנקר מסבירה לנו כי בשנים האחרונות חלה עלייה בתופעת ההפקרה של נפגעי תאונות דרכים וזאת בגלל נהגים המשוכנעים כי הם יכולים להתחמק ממפגש עם משטרת ישראל ולהיחלץ מענישה כבדה.

בשל חומרת המקרה, הוחלט במדינת ישראל כי תאונת פגע וברח תהיה עבירה פלילית לכל דבר ועניין, על כל המשתמע מכך. בכל מקרה של תאונת פגע וברח חשוב לפנות לייעוץ משפטי, בין אם נפגעת בתאונת הפקרה ובין אם נגרם נזק לרכושך עקב תאונת דרכים פגע וברח.

מהי תאונת פגע וברח?

מדי יום אנו שומעים בחדשות על תאונות דרכים קלות וחמורות, עם או ללא נפגעים בגוף ובנפש. תאונת פגע וברח היא תאונת דרכים שבה הנהג הפוגע מפקיר את האנשים שנפגעו בתאונה מבלי להושיט להם עזרה וללא השארת סממן מזהה. כלומר, הנהג הפוגע אינו מקיים את המצופה ממנו לפי החוק.

 

מה אומר החוק על תאונת פגע וברח?

סעיף 64א לפקודת התעבורה מגדיר מהי תאונת פגע וברח וקובע כי מדובר בעבירה מסוג הפקרה לאחר פגיעה בדרך הבאה:

  • הנהג המעורב בתאונת דרכים שבה נפגע אדם, שידע או שהיה עליו לדעת כי נפגע אדם בתאונה, ולא עצר במקום התאונה או קרוב למקום כדי לעמוד על תוצאות האירוע ולהזעיק עזרה – דינו שלוש שנות מאסר.

  • הנהג המעורב בתאונה שבה נפגע אדם והוא לא עצר במקום התאונה או קרוב למקום כדי לעמוד על תוצאות האירוע, והנהג לא עצר ולא הזעיק עזרה – דינו שבע שנות מאסר.

  • נהג המעורב בתאונה שבה אדם נפגע בחבלה חמורה או שהנפגע נהרג, והנהג לא עצר ולא הזעיק עזרה – דינו 14 שנות מאסר.

  • בעקבות עבירת פגע וברח בית המשפט המחליט להטיל על הנהג הפוגע עונש מאסר חייב להטיל מאסר בפועל ולא על תנאי.

סעיף 64א1 לפקודה קובע חובה גם על הנוסע ברכב הפוגע להתקשר לגופי ההצלה ולהזעיק אותם למקום התאונה בהקדם האפשרי. העובר על חוק זה צפוי למחצית העונש הקבוע בסעיף 64א(ב) או (ג), למעט אם מדובר בקטין מתחת לגיל 16.

החוק קובע כי ניתן להטיל גם קנס כספי על הנהג הפוגע, בנוסף לעונש המאסר בפועל. זו עבירה פלילית חמורה ואם אתה מעורב בתאונת פגע וברח ולא עצרת והשטת עזרה, או אם אתה נפגעת בתאונת פגע וברח ואין אפשרות לאתר את הנהג הפוגע – מומלץ לפנות מיד אל עורך דין תאונות דרכים כדי להתייעץ ולקבל ייצוג משפטי. 

police

את מי ניתן לתבוע במקרה של תאונת פגע וברח?

תאונת פגע וברח היא מקרה מיוחד מאחר שזהות הרכב והנהג הפוגע אינם ידועים, על כן על מנת לקבל פיצויים מחברת הביטוח במקרה של תאונת פגע וברח יש להגיש תביעה לקרנית (קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים).

קרנית מטפלת במקרים של נפגע תאונת דרכים פגע וברח בהן יש נפגעי גוף בלבד והיא מפצה את הנפגעים כל עוד הנפגעים לא יכולים לתבוע חברת ביטוח.

ראוי לציין כי קרנית מטפלת במקרים נוספים כגון: לרכב הפוגע אין כיסוי ביטוחי, חברת הביטוח של הרכב הפוגע נמצאת בהליך פירוק ועוד.

החובות המוטלות על הנהגים המעורבים

במסגרת תאונת דרכים יש חובות המופיעות בתקנות התעבורה החלות על הנהג המעורב בתאונה:

  • הנהג המעורב בתאונה חייב לעצור מיד את רכבו במקום התאונה או קרוב למקום.

  • הנהג חייב להושיט עזרה ככל הניתן, עד הגעת כוחות ההצלה.

  • הנהג חייב למסור את פרטיו ולספק כל מידע שיכול לסייע למשטרה להבין את התרחשות התאונה.

  • הנהג המעורב בתאונה חייב לדווח עליה למשטרה.

  • נהג שאינו נשמע להוראות המחייבות ואינו מקיים את חובותיו צפוי לעונש הקבוע בחוק.

נפגעתי בתאונת פגע וברח, למי לפנות?

אם נפגעת בתאונת פגע וברח ואין באפשרותך להשיג את פרטי חברת הביטוח המבטחת את הרכב הפוגע, ועשית כמיטב יכולתך לאתר את הנהג הפוגע, באפשרותך להגיש תביעה לפיצויים לתאגיד קרנית.

בכל מקרה של תאונת פגע וברח, כולל תאונת אוטובוס או תאונת אופנוע, חשוב להיוועץ עם עורך דין מנוסה, ובמשרד עו"ד יוליה שנקר תוכל לקבל סיוע משפטי ברמה הגבוהה ביותר.

מומלץ לאסוף פרטים של עדים לתאונה ולבקש מהם תיעוד בכתב של האירוע, וחשוב לצלם את זירת ההתרחשות. כדי לקבל פיצויים מקרנית חובת ההוכחה מוטלת עליך, לכן אין לוותר על היוועצות עם עו"ד תאונות דרכים (תעבורה). אם נפגעת בתאונת אופנוע כדאי לפנות אל עו"ד תאונת אופנוע כדי לקבל סיוע וליווי משפטי.

ברחתי מאזור התאונה מתוך לחץ, לפי לפנות?

יש מקרים בהם נהג המעורב בתאונת פגע וברח בורח ממקום התאונה מתוך לחץ רגעי, חוסר מחשבה, התקף פאניקה וכדומה, לכן הנהג עובר על החוק ואם הוא ייתפס הוא יואשם בעבירת הפקרה. אם פגעת באדם או ברכוש וברחת ממקום התאונה מתוך לחץ או התקף פאניקה עליך לדווח על המקרה למשטרה בהקדם האפשרי. 

בתי המשפט נוטים להיות סלחניים יותר לנהגים שנשארו במקום התאונה וניסו לעזור, ולנהגים שברחו ממקום התאונה מתוך לחץ ודיווח למשטרה וסייעו בהליכי החקירה. לכן, לפני ההגעה לחקירה במשטרה על רקע של עבירת הפקרה חשוב להיוועץ עם עורך דין תאונות דרכים ואין להקל ראש בנושא.

זקוקים לייעוץ משפטי בנושא תאונת פגע וברח? מעוניינים להגיש תביעה כדי לקבל פיצוי בגין תאונת דרכים מסוג פגע וברח? משרד עו"ד יוליה שנקר ישיג עבורכם ועבורכן את התוצאה המשפטית הטובה והמדויקת ביותר. צרו קשר עוד היום באמצעות הטלפון או השאירו פרטים ליצירת קשר כאן באתר!

* האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי, ואין להסתמך עליו. מומלץ לפנות לעורך דין לצורך ייעוץ מקצועי, ייצוג וליווי משפטי.

 

עו''ד יוליה שנקר
עו''ד יוליה שנקר

בשנת 2003 סיימתי את לימודי המשפטים וקיבלתי תואר LL.B במשפטים. את ההתמחות שלי עשיתי בפרקליטות אזרחית של מחוז תל-אביב ועמדתי בהצלחה רבה במבחני הלשכה. החל משנת 2004 אני חברה בלשכת עורכי הדין. עד שנת 2013 עבדתי במשרד עו"ד מוביל בתחום הנזיקין והביטוח וייצגתי חברות ביטוח, עירייה גדולה, חברות שונות ולקוחות פרטיים. בשנת 2014 קיבלתי רישיון לשמש כנוטריון. מזה כ-4 שנים אני משמשת כדירקטורית בחברת עוצ"מ (חברה לניול קופות גמל וקרנות השתלמות בע"מ). מזה 3 שנים חברת ועד מחוז מרכז למעלה מ- 6 שנים יו"ר (משותפת) של וועדת נזיקין במחוז מרכז של לשכת עורכי הדין.
מ"מ וועדת נוטריונים של מחוז מרכז וסגנית הפורום הארצי של דיני נזיקין. כיום אני בעלת משרד עו״ד ונוטריון יוליה שנקר. משרדי מונה מספר עורכי דין ומספק שירותים משפטיים רבים בעיקר בתחום הנזיקין והביטוח.

- שתפו דף זה
חייג ואשיג עבורך את כל מה שמגיע לך!
או השאירו פרטים
תחומי עיסוק