לוגו אתר - עו''ד יוליה שנקר
לוגו אתר - עו''ד יוליה שנקר

דלקת בתעלה הקרפלית כתאונת עבודה

Untitled-1

מהי תסמונת התעלה הקרפלית? מהם התסמינים של CTS (תסמונת תעלה קרפלית)? האם דלקת בתעלה הקרפלית מוגדרת בתקנות הביטוח הלאומי כתאונת עבודה? האם התעלה הקרפלית נחשבת כמחלת מקצוע? 

עורכת דין יוליה שנקר הכינה מדריך בנושא תסמונת התעלה הקרפלית. המדריך עונה על שאלות כגון: האם התופעה מוכרת כתאונה עבודה המאפשרת לכם להגיש תביעת נכות בעקבות תעלה קרפלית? האם ניתן להכיר בתסמונת התעלה הקרפלית כמחלת מקצוע? איך ניתן לממש זכאות לקבלת אובדן כושר עבודה כתוצאה מדלקת בתעלה הקרפלית? 

בכל שאלה ובקשה לייעוץ בנושא ולייצוג משפטי על ידי עו"ד תאונות עבודה הנכם מוזמנים לפנות למשרד עו"ד יוליה שנקר!

 

התעלה הקרפלית (CTS)

תסמונת התעלה הקרפלית, באנגלית CTS (Carpal Tunnel Syndrome), היא דלקת כרונית שכיחה יחסית בשורש כף היד. התעלה הקרפלית ממוקמת בשורש כף היד ועוברים בה עצבים וגידים שונים, כולל העצב המדיאני שאחראי לתחושה ולתנועת כף היד. 

העצב המדיאני עובר לאורך הזרוע ומגיע לכף היד דרך התעלה הקרפלית. כתוצאה מלחץ קבוע וממושך המופעל על העצב המדיאני, מבנה צר של התעלה, עודף משקל, סוכרת או תפקוד לקוי של בלוטת התריס – מתחילה דלקת כרונית הגורמת לתחושת נימול באצבעות כף היד, לאי נוחות ולכאבים בכף היד ובזרוע, והכאב עלול להקרין לאזורים נוספים, בעיקר לכתף. התסמונת השכיחה עשויה לגרום לחולשה ולפגיעה ביכולת התפקוד המוטורי של כף היד.

בתוך כך, לא פעם התסמונת נובעת מעבודות הכרוכות בתנועות חוזרות ונשנות של שורש כף היד, לדוגמה עבודות כמו תכנות (כתיבת קוד), קלדנות, כתיבת תוכן, גרפיקה, שיפוצים ועבודות בנייה (מכשירים רוטטים), שיננית וכד'.

 

Inflammation of the carpal tunnel

 

מהם התסמינים של תסמונת התעלה הקרפלית?

התסמינים העיקריים של תסמונת התעלה הקפרלית הינם:

  • תחושת נימול בכף היד ו/או האצבעות.

  • תחושת שריפה או עקצוץ בכף היד או האצבעות, בעיקר בלילה.

  • כאב, לעיתים הכאב מוקרן לאזור הכתף.

  • חולשה באזור כף היד ודלדול שרירים.

  • קושי לאחוז חפצים.

 

האם מדובר במחלת מקצוע?

כאמור, CTS היא תסמונת שכיחה יחסית והיא עלולה להיגרם כתוצאה מעבודה. עו"ד תאונות עבודה מסביר כי במקרה שבו תסמונת התעלה הקרפלית נגרמה כתוצאה מתנאי העבודה, וכל עוד הוכח קשר סיבתי בין העבודה לבין התרחשות התסמונת בסבירות של יותר מ-50% – ניתן לתבוע את ביטוח לאומי על מנת להכיר בעובד כנפגע עבודה בעקבות מחלת מקצוע, וזאת בהתאם לסעיפים 79 ו-85 לחוק הביטוח הלאומי, או לפי תורת המיקרוטראומה.

ראוי לציין כי תורת המיקרוטראומה משקפת מצב שבו העובד השכיר או העצמאי ניזוק מפגיעות זעירות חוזרות ונשנות, וכל אחת מהפגיעות גרמה לנזק זעיר יחסית שקשה לאבחן, אך הצטברות הפגיעות הזעירות גרמה לנזק ממשי הפוגע בכושר העבודה של השכיר או העצמאי.

כדאי לדעת כי סעיף 70 לחוק הביטוח הלאומי מגדיר פגיעה בעבודה כתאונה עבודה או כמחלת מקצוע. ההגדרה של מחלת מקצוע היא מחלה ממנה העובד (שכיר או עצמאי) החל לסבול עקב עבודתו או עיסוקו, וכל עוד המחלה נובעת כתוצאה מחשיפה חוזרת לגורם המזיק. 

התנאים שנקבעו להכרה במחלת מקצוע על פי חוק הביטוח הלאומי הינם:

  • המחלה מוגדרת כמחלת מקצוע בתקנות הביטוח הלאומי.

  • המחלה החלה כאשר היא הייתה כבר קבועה ברשימת מחלות המקצוע.

  • העובד עסק בהליכי ייצור אשר מפורטים בתקנות הבטוח הלאומי, והליכי הייצור גרמו להיווצרות המחלה.

מאחר שהמוסד לביטוח לאומי מקשה על נפגעי עבודה ומערים עליהם קשיים לקבל הכרה במחלת מקצוע ולממש את הזכויות המגיעות להם, רבים מהעובדים שסובלים מתסמונת התעלה הקרפלית מתקשים לממש את הזכויות המגיעות להם, לכן כדאי לפנות לעורכת דין יוליה שנקר.

פסק דין בהליך ב"ל 20168-06-15 שהתנהל בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב יצר תקדים בעקבות תביעה של עובד חברת החשמל כנגד ביטוח לאומי להכרה בתסמונת התעלה הקרפלית כפגיעת עבודה עקב מחלת מקצוע או לפי תורת המיקרוטראומה. כיום תסמונת התעלה הקרפלית מוכרת כמחלת מקצוע על פי ספר הליקויים.

 

אובדן כושר עבודה בעקבות תעלה קרפלית

סעיף 26 לתוספת השנייה לתקנות הביטוח הלאומי מכיר בפגיעה בשורש כף היד, לרבות תסמונת התעלה הקרפלית, כמחלת מקצוע. סעיף זה קובע כי דלקת בגידים או דלקת במקומות החיבור של שרירים לעצמות כף היד או המרפק עשויה להיות מוכרת כמחלת מקצוע, כל עוד העובד עוסק בעבודה המחייבת תנועות חד גוניות החוזרות ונשנות ברציפות של האצבעות, כף היד או המרפק.

התסמונת מעוגנת בסעיף 31(4) בספר הליקויים, וסעיף 4 קטן מתייחס לפגיעה בעצב של עצבי הגפיים העליוניים, כאשר חומרת הליקוי שנקבעה נעה בין 60%-5%, בהתאם לחומרת הבעיה והיד שבה היא קיימת. דרגת חומרה של 60% מציינת שיתוק מלא, וזכויות העובד תלויות באחוזי הנכות והאם הנכות צמיתה.

עקב נכות בעקבות תעלה קרפלית העובד יכול להיות זכאי לדמי פגיעה עד לתקופה של 3 חודשים, אם הנכות נותרה אצל נפגע העבודה העובד יהיה זכאי לקצבת נכות מעבודה או למענק. בנוסף, העובד זכאי למימון הטיפול הרפואי בחינם לצורך שיקום עקב הפגיעה.

 

איך פונים לביטוח הלאומי במקרה של תעלה קרפלית?

מומלץ להגיש תביעת ביטוח לאומי בעזרת עו"ד מנוסה. במקרה של אובדן כושר עבודה ו/או נכות עקב התעלה הקרפלית כמחלת מקצוע או על פי תורת המיקרוטראומה, העובד יוכל לממש את מלוא הזכויות המגיעות לפי חוק.

משרד עו"ד יוליה שנקר ישיג עבורך את התוצאה המשפטית הטובה והמדויקת ביותר בכל מקרה של הגשת תביעה בגין אובדן כושר עבודה או נכות עקב תסמונת התעלה הקרפלית. צור קשר עוד היום באמצעות הטלפון או השאר פרטים ליצירת קשר כאן באתר!

 

* האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי, ואין להסתמך עליו. מומלץ לפנות לעורך דין לצורך ייעוץ מקצועי, ייצוג וליווי משפטי. 

עו''ד יוליה שנקר
עו''ד יוליה שנקר

בשנת 2003 סיימתי את לימודי המשפטים וקיבלתי תואר LL.B במשפטים. את ההתמחות שלי עשיתי בפרקליטות אזרחית של מחוז תל-אביב ועמדתי בהצלחה רבה במבחני הלשכה. החל משנת 2004 אני חברה בלשכת עורכי הדין. עד שנת 2013 עבדתי במשרד עו"ד מוביל בתחום הנזיקין והביטוח וייצגתי חברות ביטוח, עירייה גדולה, חברות שונות ולקוחות פרטיים. בשנת 2014 קיבלתי רישיון לשמש כנוטריון. מזה כ-4 שנים אני משמשת כדירקטורית בחברת עוצ"מ (חברה לניול קופות גמל וקרנות השתלמות בע"מ). מזה 3 שנים חברת ועד מחוז מרכז למעלה מ- 6 שנים יו"ר (משותפת) של וועדת נזיקין במחוז מרכז של לשכת עורכי הדין.
מ"מ וועדת נוטריונים של מחוז מרכז וסגנית הפורום הארצי של דיני נזיקין. כיום אני בעלת משרד עו״ד ונוטריון יוליה שנקר. משרדי מונה מספר עורכי דין ומספק שירותים משפטיים רבים בעיקר בתחום הנזיקין והביטוח.

- שתפו דף זה
חייג ואשיג עבורך את כל מה שמגיע לך!
או השאירו פרטים
תחומי עיסוק