לוגו אתר - עו''ד יוליה שנקר
לוגו אתר - עו''ד יוליה שנקר

גמלת סיעוד – המדריך המלא

Untitled-1

חוק ביטוח גמלת סיעוד קובע את תנאי הזכאות לקבלת הגמלה מביטוח לאומי עבור קשישים הזקוקים לעזרה בתפקוד יומיומי אשר מעוניינים להישאר לגור בביתם. כדי להיות זכאי לגמלה זו יש לעמוד ב-5 תנאי הזכאות שנקבעו, ויש 6 רמות הקובעות את גובה הגמלה.

לא פעם הפקידים בביטוח לאומי מערימים קשיים על הקשישים, ובני גיל הזהב מתקשים לממש את זכאותם לגמלה, לכן חשוב להיוועץ עם עורך דין תביעות סיעוד וניתן בעזרתו להגיש ערר על החלטת המוסד או להגיש תביעה לבדיקה מחדש עקב החמרה במצבו של הקשיש הסיעודי.

מהי גמלת סיעוד?

קשישים רבים המתקשים בביצוע פעולות יומיומיות עשויים להיות זכאים לגמלת סיעוד מהמוסד לביטוח לאומי עבור עזרה בתפקוד היומיומי. הזכאות לגמלת הסיעוד מותנית בעמידה ב-5 הקריטריונים הבאים:

גיל ותושבות

תושב ישראל שהגיע לגיל הפרישה מהעבודה. עולה שקיבל מעמד תושב ישראל לאחר הגעתו לגיל הפרישה זכאי לקבל גמלת סיעוד אם הוא עלה לפי חוק השבות או שהוא קיבל סל קליטה ממשרד הקליטה.

מבחן הכנסות

הזכאות לגמלת סיעוד נקבעת בהתאם להכנסות של הקשיש ובהתאם להכנסה של בת או בן הזוג. סכום ההכנסה החודשית המזכה מפורט באתר של ביטוח לאומי. עורך דין תביעות ביטוח לאומי מציין כי יש הכנסות הנלקחות בחשבון ויש הכנסות שאינן נכללות בחישוב.

יכולת תפקוד

דרגת הצורך בסיוע או בהשגחה תיקבע לאחר עריכת מבחן התלות ויכולת התפקוד של הקשיש. במבחן התלות בוחנים האם הקשיש זקוק לסיוע במידה רבה בביצוע פעולות יומיומיות כגון: הלבשה, רחצה, אכילה, הליכה בבית, הפרשות ועוד. כמו כן, בודקים האם הקשיש זקוק להשגחה בביתו למען בטיחותו ובטיחות הסובבים אותו.

מגורים

קשיש המתגורר בביתו או בדיור מוגן זכאי לקבל גמלת סיעוד. במקרה של מגורים במוסד סיעודי ניתן לקבל את הגמלה בהתקיים התנאים הבאים:

  • הקשיש שוהה במחלקה לעצמאים או לתשושים במוסד הנמצא תחת פיקוח וברישיון של משרד הרווחה.
  • הקשיש שוהה במוסד המפוקח על ידי משרד הרווחה ורוב הוצאות האחזקה הן על חשבונו הפרטי. 

קבלת גמלה או קצבה סיעודית אחרת

אם הקשיש מקבל אחת מהקצבאות הבאות, עליו לבחור בין הקצבה לבין קבלת גמלת סיעוד:

  • קצבה לטיפול או להשגחה דרך אוצר המדינה.
  • קצבה לשירותים מיוחדים עבור נכים קשים.
  • קצבה ממשרד הביטחון למתן הטבה של עזרת הזולת מטעמים רפואיים או הטבה של ליווי. 

על מה מקבלים גמלת סיעוד?

עורך דין תביעות סיעוד מסביר לנו כי גמלת סיעוד ניתנת לזכאים העומדים בקריטריונים במסגרת חוק ביטוח סיעוד של ביטוח לאומי. בשנים האחרונות חלו שינויים בחוק וכיום הזכאים יכולים לבחור בין גמלה כספית לבין שירותי סיעוד כמו כביסה, לחצן מצורה, מוצרי ספיגה וביקור במרכז יום. ברוב הרמות ניתן לשלב בין קצבה כספית לבין שירותי סיעוד הקיימים בסל.

הגמלה מיועדת לסייע לקשישים התלויים בזולת לביצוע פעולות יומיומיות ולמי שזקוק להשגחה צמודה כדי לשמור על ביטחונו ועל ביטחון הסובבים אותו.

לאחר בדיקת תנאי זכאות לגמלת סיעוד מביטוח לאומי נקבעת רמת הגמלה, ובהתאם לצורך ניתן להגיש ערר בעזרת עורך דין תביעות סיעוד המתמחה בתחום זה.

הכירו את רמות גמלות הסיעוד

גמלת סיעוד רמה 1

מי שצבר 2.5 עד 3 נקודות זכאי לקבל גמלת סיעוד רמה 1 ובאפשרותו לבחור בין קבלת גמלה חודשית בסך 1,408 ₪ (נכון לשנת 2023) או 9 יחידות שירות, כלומר שעות שבועיות, בהרכב שהוא בוחר משירותי הגמלה כמו ביקור במרכז יום, שירותי כביסה, מוצרי ספיגה או לחצן מצוקה. 

גמלת סיעוד רמה 2

מי שצבר בין 3.5 ל-4.5 נקודות זכאי לקבל גמלת סיעוד רמה 2, הזכאות מקנה לאדם 10 שעות שבועיות של טיפול אישי בבית, או 5 שעות למי שזכאי לגמלה מופחתת בהתאם למבחן ההכנסות. אפשר לקבל עד 4 שעות שירות בגמלה כספית.

גמלת סיעוד רמה 3

מי שצבר בין 5 ל-6 נקודות זכאי לקבל גמלת סיעוד רמה 3, הזכאות מקנה לו עד 17 שעות טיפול בשבוע, או עד 14 שעות שבועיות אם הוא מעסיק עובד זר.

גמלת סיעוד רמה 4

מי שצבר בין 6.5 ל-7.5 נקודות זכאי לקבל גמלת סיעוד רמה 4 המקנה לו 21 שעות טיפול בשבוע (או 14 שעות שבועיות אם הוא מעסיק עובד זר).

גמלת סיעוד רמה 5

מי שצבר בין 8 ל-9 נקודות זכאי לקבל גמלת סיעוד רמה 5 המקנה לו 26 שעות טיפול בשבוע (או 22 שעות שבועיות אם הוא מעסיק עובד זר).

גמלת סיעוד רמה 6

מי שצבר 9.5 נקודות ומעלה זכאי לקבל גמלת סיעוד רמה 6 המקנה לו 30 שעות טיפול בשבוע (או 26 אם הוא מעסיק עובד זר).

למי פונים ומתי?

כל אדם המגיע לגיל הפרישה מעבודה וזקוק לעזרת הזולת בפעולות יומיומיות או להשגחה בביתו יכול להגיש תביעה לגמלת סיעוד מביטוח לאומי. הקשיש או מייצג מטעמו נדרש למלא ולהגיש טופס תביעה לגמלת סיעוד, ניתן למלא ולהגיש טופס מקוון או למלא ידנית את הטופס ולהגישו באמצעות הדואר, תיבת השירות בסניף ביטוח לאומי, בפקס או באמצעות האתר. חשוב לצרף מסמכים ואישורים לטופס התביעה כדי להימנע מעיכובים מיותרים.

זקוקים לייעוץ ולייצוג משפטי בנושא תביעת סיעוד? מעוניינים להגיש ערעור על החלטת המוסד לביטוח לאומי לבית הדין לעבודה? האם חלה החמרה במצב הקשיש הסיעודי וברצונכם להגיש בקשה להגדלת רמת הזכאות? משרד עורכת דין יוליה שנקר ישיג עבורכם את התוצאה המשפטית הטובה והמדויקת ביותר עבורכם. צרו קשר עוד היום באמצעות הטלפון או השאירו פרטים ליצירת קשר כאן באתר!

* האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי, ואין להסתמך עליו. מומלץ לפנות לעורך דין לצורך ייעוץ מקצועי, ייצוג וליווי משפטי.

עו''ד יוליה שנקר
עו''ד יוליה שנקר

בשנת 2003 סיימתי את לימודי המשפטים וקיבלתי תואר LL.B במשפטים. את ההתמחות שלי עשיתי בפרקליטות אזרחית של מחוז תל-אביב ועמדתי בהצלחה רבה במבחני הלשכה. החל משנת 2004 אני חברה בלשכת עורכי הדין. עד שנת 2013 עבדתי במשרד עו"ד מוביל בתחום הנזיקין והביטוח וייצגתי חברות ביטוח, עירייה גדולה, חברות שונות ולקוחות פרטיים. בשנת 2014 קיבלתי רישיון לשמש כנוטריון. מזה כ-4 שנים אני משמשת כדירקטורית בחברת עוצ"מ (חברה לניול קופות גמל וקרנות השתלמות בע"מ). מזה 3 שנים חברת ועד מחוז מרכז למעלה מ- 6 שנים יו"ר (משותפת) של וועדת נזיקין במחוז מרכז של לשכת עורכי הדין.
מ"מ וועדת נוטריונים של מחוז מרכז וסגנית הפורום הארצי של דיני נזיקין. כיום אני בעלת משרד עו״ד ונוטריון יוליה שנקר. משרדי מונה מספר עורכי דין ומספק שירותים משפטיים רבים בעיקר בתחום הנזיקין והביטוח.

- שתפו דף זה
חייג ואשיג עבורך את כל מה שמגיע לך!
או השאירו פרטים
תחומי עיסוק