לוגו אתר - עו''ד יוליה שנקר
לוגו אתר - עו''ד יוליה שנקר

תביעה בגין בור בכביש

Untitled-1
Photo of Road During Daytime

רוב הישראלים מבלים שעות רבות על כבישי ישראל, בדרכם לעבודה או בחזרה ממנה, לקניות, לסידורים, לבילויים, להסעת הילדים לחברים ולחוגים ועוד. כאשר אדם נוסע במכונית או בכלי דו גלגלי הוא חשוף לסיכונים שונים, לרבות סכנה למעורבות בתאונות שונות העלולות לגרום לנזקי גוף ורכוש. למעשה, אחת מהתאונות השכיחות בכבישי הארץ הינה תאונה בגין בור בכביש. 

לכן, אם נגרם נזק לרכב כתוצאה ממפגע סביבתי כמו בור בכביש, ואם הולכים ברגל ונפצעים בגלל נפילה לבור בכביש – כדאי לפנות אל עורך דין נזקי גוף ורכוש ולהגיש תביעה בגין בור בכביש.

עו"ד יוליה שנקר מציינת כי כל אדם חשוף לחבלה ולנזקי גוף או רכוש בגלל בורות בכבישים. באופן עקרוני ניתן להגיש תביעת פיצויים נגד העירייה או הרשות המקומית שהכביש נמצא בתחום שטח השיפוט שלה. יחד עם זאת, החוק קובע כי הגשת התביעה אפשרית רק אם ניתן להוכיח התנהלות רשלנית של העירייה או הרשות המקומית.

 

מה ההגדרה של בור בכביש?

סעיף 249 (11) לפקודת העיריות קובע כי העירייה אחראית לדאוג למצבו התקין של הרחוב שנמצא בשטח שיפוטה, שאיננו שטח פרטי. כמו כן, פקודת הנזיקין מטילה אחריות על העירייה לנקוט במשנה זהירות כלפי כל מי שעושה שימוש ברחוב וזאת כדי למנוע סיכונים מיותרים לעוברים ושבים ברחובות העיר או היישוב של אותה רשות מקומית.

הפסיקה מטילה אחריות על הרשויות המקומיות לזהות בזמן שיבושים בכביש ולטפל בהם, אך החוק מטיל אחריות גם עם מי שעושה שימוש בדרך, לכן יש מקרים שבהם אין אפשרות להגיש תביעה נגד הרשות המקומית בגלל בור בכביש.

כאשר מדובר במפגע בולט לעין קל יותר להוכיח רשלנות של הרשות המקומית, אך הפסיקה קובעת שהרשויות המקומיות אינן מסוגלות לטפל בכל מפגע ומפגע ברחובות, לכן נטל ההוכחה על רשלנות הרשות המקומית מוטל על מגיש התביעה. בין היתר ניתן להוכיח רשלנות של הרשות המקומית אם מוכיחים כי הבור היה במקום במשך פרק זמן שאינו נחשב כסביר ללא תיקון הבעיה או שהרשות המקומית ידעה על הבור בכביש אך לא טיפלה בו בזמן סביר או שלא נקטה באמצעי זהירות כדי למנוע גרימת נזק בעקבות בור בכביש.

ראוי לציין כי השאלה מי אחראי על בור בכביש, ובמיוחד על נזקים שנגרמו בגלל הבור בכביש, היא שאלה מורכבת הטעונה הוכחה, וזאת מאחר שיש חובה על הרשות המקומית לתקן בורות בכבישים אך אם הוגשה תביעת נזיקין נגד הרשות המקומית – בית המשפט בוחן האם העירייה התרשלה בתפקידה כלפי התובע. אם בית המשפט קובע כי הרשות המקומית התרשלה וכי חובת הזהירות הופרה – במצב זה בוחנים את שאלת הקשר הסיבתי בין ההתרשלות לבין הנזק. אם עו"ד נזקי רכוש וגוף מוכיח את הקשר הסיבתי יש לעמוד במבחני עוולת הרשלנות ובהתאם לתוצאות בית המשפט יפסוק פיצוי לתובע, כמובן בהתאם לנזקים שהוכחו בראיות, מסמכים וחוות דעת.

 

מי אחראי לתיקון בור בכביש?

החוק בישראל מטיל את האחריות לדאוג לבטיחות התושבים והציבור הרחב על הרשויות המקומיות. בפועל, כל רשות מקומית אחראית על שמירת ביטחון הציבור לכן יש סעיפים בפקודת העיריות שקובעים כי הרשות המקומית הינה הגוף האחראי לתקן, לנקות, להאיר, לנקז ולהזליף כל רחוב שנמצא בתחומה, כל עוד הרחוב אינו נמצא בחזקת רכוש פרטי. כמו כן, פקודת העירייה מטילה אחריות על הרשות המקומית למנוע ולהסיר מכשול ברחובות ולנקוט באמצעי זהירות שונים וראויים למניעת תאונות בעת בניית, שיפוץ ותיקון רחובות, תעלות ותשתיות ביוב.

 

אם הכביש בין-עירוני זה משנה את התביעה?

במקרה שבו נגרם נזק לרכב בגלל בור בכביש בין-עירוני ניתן להגיש תביעה נגד מע"צ (נתיבי ישראל) או נגד החברה הזכיינית שמנהלת את כביש האגרה, למשל במקרה של פציעה בעקבות בור בכביש 6 או נזק לרכב.

כדי שהתובע יקבל פיצוי בגין תביעתו הוא נדרש להוכיח את יסודות עוולת הרשלנות של נתיבי ישראל או החברה הזכיינית, וזאת בהתאם לפקודת הנזיקין. התובע צריך להוכיח קיומה של חובת הזהירות, כלומר אחריות, ועליו להוכיח גם את הפרת חובת הזהירות, כלומר עוולת התרשלות, ובנוסף עליו להוכיח קשר סיבתי בין ההתרשלות של הנתבע לבין הנזק שנגרם לו.

 

מי אמור לפצות את האזרח?

בכל מקרה של גרימת נזק או פציעה בעקבות בור בכביש חשוב לפנות לייעוץ משפטי אצל עו"ד נזקי גוף ורכוש. בעזרת עו"ד מיומן ניתן להחליט על הדרך המשפטית הנכונה ביותר לממש את מלוא הפיצויים שמגיעים לנפגע, כלומר לתובע. חשוב לציין כי פרט להגשת תביעה נגד העירייה או הרשות המקומית יש לשקול אפשרויות נוספות כמו הגשת תביעה נגד חברת הביטוח אם התובע מחזיק בפוליסת ביטוח תאונות אישיות או שהפוליסה שלו כוללת פיצוי בגין אובדן כושר עבודה.

כמו כן, במקרים שמדובר בתאונת עבודה כדאי לתבוע גם את המוסד לביטוח לאומי כדי לקבל דמי פגיעה שנועדו לפצות את המבוטח בגין אובדן שכר או הכנסה, למשך עד 90 ימים, כתוצאה מתאונת עבודה וכל עוד המבוטח אינו מסוגל לעבוד בעבודתו או בעבודה מתאימה אחת בגלל הפגיעה. יש להוכיח את התביעה בעזרת אישורים ומסמכים רפואיים.

חשוב לדעת כי הרשויות המקומיות שנתבעות בגלל בורות בכבישים נוטות להציג טיעון "אשם תורם". זו טענה שכיחה בתביעות נזיקין באמצעותה ניתן לייחס חלק מהאשמה בנזק שנגרם לתובע. אם בית המשפט מקבל את הטיעון של הרשות המקומית הוא יפחית את סכום הפיצוי לתובע. כך לדוגמה בתיק (ת"א) 2914-12-14, בית המשפט פסק בתביעה שהוגשה נגד עיריית תל אביב בגין נזקי גוף שנגרמו לרוכב קורקינט חשמלי, כי התובע אשם בשיעור של 25% בגלל אי זהירות מצידו כיוון שהוא הכיר את הכביש ואת המפגע, לכן בית המשפט הפחית את סכום הפיצוי שעל העירייה לשלם.

 

תוך כמה זמן מקבלים מענה בתביעה בגין בור בכביש?

לאחר הגשת תביעה בגין בור בכביש יש להמתין עד לקבלת זימון למועד הדיונים בבית המשפט. בגלל העומס הרב שמוטל על בתי המשפט יש להתאזר בסבלנות, ובמקרים רבים בתי המשפט נוטים לדחוף את שני הצדדים להגיע לפשרה מחוץ לכותלי בית המשפט ולאשר את ההסכם.

למידע נוסף ולהגשת תביעה בגין בור בכביש – צרו קשר עוד היום עם משרד עורכת דין יוליה שנקר.

* האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי, ואין להסתמך עליו. מומלץ לפנות לעורך דין לצורך ייעוץ מקצועי, ייצוג וליווי משפטי. 

- שתפו דף זה

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו!
או השאירו פרטים
מאמרים נוספים
אדם הסובל ממיקרוטראומה

מיקרוטראומה

מהי מיקרוטראומה? כיצד נגרם נזק מצטבר לעובד במהלך עבודתו? מהי הלכת הפגיעה בעבודה מסוג מיקרוטראומה? האם ניתן לתבוע את ביטוח לאומי ולקבל פיצוי כספי? מדוע

קראו עוד
Cutout paper composition of yellow signboard with exclamation mark

תקנות הבטיחות בעבודה

מדינת ישראל מעוניינת להבטיח את בריאותם ורווחתם של כלל העובדים במשק המקומי, על כן לאורך השנים נחקקו עשרות חוקים ותקנות בטיחות וגיהות בעבודה. המדינה מפעילה

קראו עוד
Photo of Road During Daytime

תביעה בגין בור בכביש

רוב הישראלים מבלים שעות רבות על כבישי ישראל, בדרכם לעבודה או בחזרה ממנה, לקניות, לסידורים, לבילויים, להסעת הילדים לחברים ולחוגים ועוד. כאשר אדם נוסע במכונית

קראו עוד
עקבו אחרי