לוגו אתר - עו''ד יוליה שנקר
לוגו אתר - עו''ד יוליה שנקר

נכות או פגיעה נפשית כתוצאה מתאונה

Untitled-1
רכב ישן אחרי תאונה

כל תאונת דרכים עשויה להיות טראומטית ולגרום לנכות או לפגיעה נפשית בעקבותיה. במקרים מסוימים נפגעי תאונות דרכים זקוקים לסיוע ולתמיכה נפשית, גופנית וכלכלית על מנת להתאושש מהתאונה, במיוחד במצבים של נכות כתוצאה מתאונת דרכים. החוק בישראל מאפשר לנפגעי תאונות דרכים לקבל פיצוי בגין נזקי גוף, כולל נזק נפשי, וכל נהג מבוטח במסגרת ביטוח חובה על פי הוראות החוק. הפוליסה מכסה נזקי גוף ונפש שנגרמו לנהג, לנוסעים ברכבו ו/או לעוברי אורח שנפגעו מהרכב במקרה של תאונת דרכים.

 

מהי פגיעה נפשית מתאונה? מה לעשות אם מתפתחת נכות נפשית בעקבות תאונת דרכים? איזה פיצוי ניתן לקבל בעקבות הפגיעה הנפשית לאחר תאונה? למי מגישים תביעה לקבלת פיצויים בגין נכות או פגיעה נפשית כתוצאה ממעורבות בתאונת דרכים? עו"ד יולי שנקר עושה סדר בנושא ועונה על כל השאלות הנפוצות שלכם.

 

מהי פגיעה או נכות נפשית כתוצאה מתאונת דרכים?

ישראלים רבים מעורבים בתאונות דרכים, עם או ללא נזקי גוף. נפגעי תאונות דרכים זכאים לקבל פיצוי בגין נזקי גוף שנגרמו להם בתאונה כמו פציעות, חבלות ונכות, ובנוסף הם זכאים לקבל טיפול רפואי. מאחר שתאונת דרכים עשויה להיות טראומטית לאדם, החוק מכיר גם בנזקים נפשיים שנגרמו לנפגעי תאונות הדרכים.

לא פעם האדם שעבר תאונת דרכים מפתח הפרעות נפשיות לאחר התאונה, לעיתים רק בחלוף מספר ימים, שבועות או חודשים, למשל חרדה, דיכאון או פוסט טראומה. לכן, במקרה של פגיעה נפשית מתאונה ניתן להגיש תביעה לקבלת פיצויים מחברת הביטוח, גם אם לא נגרם נזק גופני בתאונה, וזאת מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה-1975.

אם הנפגע טוען בבית משפט כי נגרמה לו נכות בעקבות התאונה, בית המשפט ימנה מומחה בתחום הרלוונטי לפגיעה לצורך קביעת דרגת הנכות שנגרמה לנפגע בתאונה, כמובן בהתאם לאחוזי הנכות הקבועים בתקנות המוסד לביטוח לאומי. חשוב לזכור כי לא פעם אדם שהיה מעורב בתאונת דרכים סובל גם מבעיות נפשיות שונות כמו חרדה, דיכאון, פחד מנהיגה ברכב, פוסט טראומה וכו', לכן בתקנות הביטוח הלאומי ישנה התייחסות גם לנכות שנקבעת עקב הפרעות נפשיות או פסיכיאטריות שנגרמו לאדם כתוצאה מתאונת דרכים.

 

דוגמאות לנכות ולפגיעה נפשית כתוצאה מתאונה

פגיעה או נכות נפשית בעקבות תאונת דרכים עלולה להתפתח מיד לאחר האירוע הטראומתי או רק לאחר מספר שבועות או חודשים. ישנם מצבים בחיים שבהם אדם היה מעורב בתאונה ולמרות שהוא לא נפגע גופנית הוא חווה בעיות והפרעות נפשיות הבאות לידי ביטוי בשינויים במצב רוחו, קשיי שינה, חוסר שקט כללי, מחשבות טורדניות וכד'.

כך לדוגמה, אדם עלול לחוות הפרעות נפשיות לאחר שהוא נחשף למראות קשים בתאונה, או שהוא חווה קשיים נפשיים בעקבות דריסת אדם למוות. כמו כן, האדם עשוי לסבול מהפרעות נפשיות כמו חרדה או דיכאון בעקבות סיוע לנפגעים אחרים בתאונה וחשיפה למראה הקשה, או שהוא מתחיל לסבול מפוסט טראומה בגלל תאונת דרכים שבה הוא החליק עם קטנוע וכיוצא בזה.

חברות הביטוח מנסות להימנע מתשלום פיצוי בגין תאונות דרכים, במיוחד כאשר תובעים אותן על פגיעה או נכות נפשית כתוצאה מתאונות דרכים, כאשר התובע לא נפגע גופנית בתאונה או שהוא היה רק עד לתאונה שגרמה לו לקשיים נפשיים.

 

הגשת תביעה לקבלת פיצויים

הוכחת נכות פיזית כתוצאה מתאונת דרכים קלה יותר מהוכחת נכות נפשית עקב התאונה, מאחר שקל יחסית להוכיח קשר סיבתי בין הפגיעה הגופנית לבין התאונה. לעומת זאת, הוכחת קשר סיבתי בין התאונה לבין נכות נפשית הינה מורכבת יותר ויש להוכיח גם פגיעה תפקודית שנגרמה לתובע בעקבות התאונה. כדי להוכיח את הקשר לתאונת הדרכים יש לפנות לאנשי המקצוע, ביניהם פסיכולוג או פסיכיאטר, וככל שהפגיעה או הנכות הנפשית משמעותית ומפריעה יותר לתפקוד הנפגע, במיוחד פגיעה המונעת ממנו לעבוד ולהתפרנס – כך הפיצוי יהיה גבוה יותר.

 

קביעת נכות על פגיעה נפשית בעקבות תאונה

תקנות הביטוח הלאומי קובעות את דרגת הנכות לנפגעי תאונות דרכים תוך שימוש בסעיפי הליקוי הקבועים בתוספת לתקנות, במיוחד בסעיפים 33 ו-34. תקנות הביטוח הלאומי קובעת את דרגת הנכות הנפשית תוך התייחסות לקריטריונים כגון: עוצמת הפגיעה הנפשית, תדירות, משך ההפרעה הנפשית, מספר ההתקפים אם ישנם, אשפוזים, תקופת רמיסיה, תגובה לטיפול תרופתי או אחר, כושר עבודה ותפקוד נפשי וחברתי.

בית המשפט שדן בתביעה ממנה מומחה בתחום הנפשי לצורך קביעת שיעור הנכות בהתאמה לסעיפים הליקוי המופיעים בתקנות הביטוח הלאומי, ובית המשפט נדרש להעריך את שיעור הנכות בעקבות הפגיעה הנפשית ועליו להתייחס גם להיבטים כלכליים לפגיעה שנגרמה לתובע, הן בתחום התעסוקה, פוטנציאל ההשתכרות וניהול משק הבית והן מבחינת ניידות, עלויות הטיפול הרפואי ועוד. לכן, חשוב לפנות אל עו"ד תאונות דרכים על מנת לקבל פיצוי בגין תאונת דרכים, כולל פיצוי בגין נכות נפשית כתוצאה מתאונות דרכים.

למידע נוסף ולהגשת תביעה לקבלת פיצוי בגין פגיעה או נכות נפשית מתאונה – צרו קשר עוד היום עם משרד עו"ד יוליה שנקר.

* האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי, ואין להסתמך עליו. מומלץ לפנות לעורך דין לצורך ייעוץ מקצועי, ייצוג וליווי משפטי. 

- שתפו דף זה

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו!
או השאירו פרטים
מאמרים נוספים
אדם הסובל ממיקרוטראומה

מיקרוטראומה

מהי מיקרוטראומה? כיצד נגרם נזק מצטבר לעובד במהלך עבודתו? מהי הלכת הפגיעה בעבודה מסוג מיקרוטראומה? האם ניתן לתבוע את ביטוח לאומי ולקבל פיצוי כספי? מדוע

קראו עוד
Cutout paper composition of yellow signboard with exclamation mark

תקנות הבטיחות בעבודה

מדינת ישראל מעוניינת להבטיח את בריאותם ורווחתם של כלל העובדים במשק המקומי, על כן לאורך השנים נחקקו עשרות חוקים ותקנות בטיחות וגיהות בעבודה. המדינה מפעילה

קראו עוד
Photo of Road During Daytime

תביעה בגין בור בכביש

רוב הישראלים מבלים שעות רבות על כבישי ישראל, בדרכם לעבודה או בחזרה ממנה, לקניות, לסידורים, לבילויים, להסעת הילדים לחברים ולחוגים ועוד. כאשר אדם נוסע במכונית

קראו עוד
עקבו אחרי