לוגו אתר - עו''ד יוליה שנקר
לוגו אתר - עו''ד יוליה שנקר

חזרה לעבודה לאחר תאונת עבודה

Untitled-1
Woman in Blue Suit Jacket

ישראל היא מדינה מתקדמת בכל הקשור לשמירה על זכויות העובד, לכן אם העובד נפגע כתוצאה מתאונת עבודה, על פי הגדרה בחוק הביטוח הלאומי, הוא זכאי לזכויות שונות מהמוסד לביטוח לאומי כמו דמי פגיעה לתקופה של עד 91 ימים, תשלומים בגין נכויות זמניות, נכות צמיתה ו/או פיצוי כספי אחר. העובד עשוי להיות זכאי לתשלומים שונים מהמוסד לביטוח לאומי גם אם חזר לעבודתו לאחר התאונה וגם אם לא יכול לחזור לעבודה בשל הפגיעה. 

*דמי פגיעה הם תשלום שהביטוח הלאומי משלם למבוטח שנפגע בעבודה כפיצוי על אובדן שכר או הכנסה (מתאונת עבודה או ממחלת מקצוע) ובתנאי  שאינו מסוגל לעבוד לא בעבודתו ולא בעבודה מתאימה אחרת כתוצאה מהפגיעה (הכול על פי אישור רפואי).

מאחר שעובדים רבים אינם מודעים לזכויות המגיעות להם בעקבות חזרה לעבודה לאחר תאונת עבודה, עו"ד תאונות עבודה יוליה שנקר הכינה עבורנו מדריך בנושא.

 

לחזור לעבודה אחרי תאונת עבודה תוך שמירה ומימוש הזכויות

מקום העבודה שלנו נתפס ברוב המקרים כמקום בטוח אך המציאות מוכיחה כי תאונת עבודה היא עובדה קיימת ויש לא מעט נפגעי עבודה. חשוב לדעת כי תאונות עבודה מוגדרות בחוק הביטוח הלאומי כתאונות שקרו במהלך שעות העבודה, בדרך מהבית לעבודה או בחזרה מעבודה לבית. עובד שנפגע בתאונת עבודה או שהוא סובל ממחלת מקצוע עקב עיסוקו עשוי להיות זכאי לקבל דמי פגיעה לתקופה של עד 91 ימים מהמוסד לביטוח לאומי בגין ימי ההיעדרות ועבור הוצאות הטיפול הרפואי, ואם הוא נותר עם מגבלה לאחר סיום תקופת תשלום דמי הפגיעה הוא רשאי להגיש תביעה להכרה בנכות מעבודה.

בתוך כך, נשאלת השאלה אילו זכויות מגיעות לעובד לאחר חזרה לעבודה אחרי תאונת עבודה, וחשוב לדעת מה לעשות אם לא מסוגלים להמשיך לעבוד באותה עבודה או לעבוד באותם התנאים כמו קודם בגלל נזקי התאונה ו/או נכות שנגרמה בגללה. לכן, כדאי לדעת כי כאשר העובד חוזר לעבודתו לאחר התאונה שנגרמה לו, ביטוח לאומי יפסיק לשלם לעובד את דמי הפגיעה, אך אם נקבעו לעובד אחוזי נכות והוא זכאי לקצבה חודשית או למענק, העובד יכול לחזור לעבודתו ולהמשיך לקבל את הקצבה או המענק שנקבעו עבורו בביטוח לאומי. 

האם חזרה לעבודה תפגע בפיצוי הכספי?

אחת מהשאלות הנפוצות ביותר היא האם חזרה לעבודה לאחר תאונת עבודה שוללת או פוגעת בפיצוי הכספי המגיע לעובד שנפגע בתאונת עבודה. עו"ד תאונות עבודה מסבירה כי במקרים מסוימים, חזרה לעבודה אחרי תאונת עבודה מותנית בקבלת אישור חזרה לעבודה מרופא תעסוקתי אך במקרים רבים אין כל צורך בפניה לרופא תעסוקתי או לקבלת אישור כזה ויחד עם החזרה לעבודה העובד יכול לממש זכויותיו בביטוח לאומי ולקבל תשלומים שונים כמו קצבת נכות זמנית ונכות קבועה.

פיצוי אחרי הפגיעה – עובד שנפגע בעבודתו וכושר העבודה שלו ירד בעקבות התאונה והפגיעה, זכאי לתשלום דמי פגיעה מביטוח לאומי, עבור פרק הזמן שבו העובד לא עבד, ולכל היותר לתקופה של עד 91 ימים כולל שבתות וחגים. אם העובד חוזר לעבודה במהלך תקופה זו הביטוח הלאומי יפסיק את תשלום דמי הפגיעה. אם נותרה פגיעה העובד יכול להגיש תביעה להכרה בנכות מעבודה, ובהתאם להחלטת הוועדה הרפואית הוא יכול להיות זכאי לקצבת נכות.

פיצוי כספי בגין חופשת מחלה – בתאונת עבודה המעסיק לא מנצל את ימי המחלה העומדים לזכותו של העובד וככל שנצברו כאלה לטובתו. ימי המחלה משולמים על ידי המוסד לביטוח לאומי בדמות דמי פגיעה עד 91 ימים ואם לאחר 91 ימים העובד איננו יכול לחזור לעבודה הרי שניתן להגיש תביעה לקביעת דרגות נכות ויחד עם הנכות הזמנית להגיש תביעה נוספת לנכה נזקק. חשוב לזכרו שגם במקרה של זכאות ל-100% אבדן כושר המוסד לביטוח לאומי משלם 75% מהכנסה בלבד.

פיצוי כספי מחברת הביטוח – חשוב לבדוק את תנאי הזכאות מול החברה שמבטחת את העסק ועובדיו בביטוח צד שלישי. ככל שהיתה רשלנות מצד המעסיק או גורם אחר בגינה נגרמה תאונת עבודה, יש לבדוק אפשרות להגיש תביעה מסודרת בעזרת עו"ד מיומן כדי לממש את מלוא הפיצויים שמגיעים לעובד שנפגע בתאונה.

איך מושפעת המשרה אחרי תאונת עבודה ממושכת ובמקרה של פניה לרופא תעסוקתי?

במקרים בהם העובד פנה לרופא תעסוקתי בשל אופי הפגיעה ולאחר שהעובד מחלים מהתאונה, עליו לקבל אישור חזרה לעבודה לאחר תאונת עבודה, כאשר האישור מרופא תעסוקתי כולל חוות דעת לגבי כשירות העובד ויכולתו לעבוד באותם תנאים ובאותו היקף משרה כמו לפני התאונה. אם העובד אינו מסוגל לעבוד בהיקף משרה דומה או באותם תנאים בעקבות נכות ואם הנכות (זמנית או קבועה) מונעת ממנו לעבוד באותו היקף משרה ובאותם תנאים עליו לפנות לרופא תעסוקתי כדי לקבל הנחיות.

המעסיק יכול לבוא לקראת העובד ששב לעבודה לאחר התאונה ולהתאים את היקף המשרה ותנאי העבודה למצבו הרפואי של העובד. אם המעסיק אינו מסוגל לבצע התאמות בהיקף המשרה ובתנאי העבודה, העובד אינו יכול לשוב לעבודתו הקודמת ובמצב זה הוא יקבל פיצויים לפי חוק, בכפוף לשימוע. 

מה חשוב לדעת על החזרה לעבודה מבחינת הביטוח הלאומי?

על מנת לקבל דמי פגיעה לאחר תאונת עבודה, יש להגיש תביעה מסודרת ולצרף אליה אישור רפואי המוכיח כי העובד אינו מסוגל לעבוד בעבודתו, או בעבודה אחרת, והאישור מוכיח אי כושר עבודה ובנוסף יצויין  מהי התקופה שבמהלכה העובד הוא אינו יכול לעבוד. 

כפי שאמרנו, הביטוח הלאומי משלם עד 75% מגובה ההכנסה החודשית החייבת בדמי ביטוח לאומי, לכן ההכנסה החודשית הצפויה תהיה נמוכה מהשכר שהעובד קיבל לפני תאונת עבודה. מסיבה זו, יש מבוטחים שמעדיפים לחזור לעבודה לפני תום 91 ימים. החזרה לעבודה לפני תום דמי פגיעה תשלול מהם את הזכאות להמשך דמי הפגיעה, אך היא אינה פוגעת בזכאותם לקבל תשלומים בגין נכויות זמניות ונכות קבועה וכן פיצויים מחברת הביטוח ומהמעסיק, ואם נותרה נכות הם זכאים לקצבת נכות חודשית או למענק חד פעמי.

לסיכום, לאחר קבלת אישור חזרה לעבודה אחרי תאונת עבודה יש לנקוט במשנה זהירות ולקבל החלטות חכמות ושקולות, לכן אין למהר ולחזור לעבודה ומומלץ לקבל ייעוץ משפטי ממשרד עורכי דין תאונות נזקי גוף וביטוח.

- שתפו דף זה

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו!
או השאירו פרטים
מאמרים נוספים
אדם הסובל ממיקרוטראומה

מיקרוטראומה

מהי מיקרוטראומה? כיצד נגרם נזק מצטבר לעובד במהלך עבודתו? מהי הלכת הפגיעה בעבודה מסוג מיקרוטראומה? האם ניתן לתבוע את ביטוח לאומי ולקבל פיצוי כספי? מדוע

קראו עוד
Cutout paper composition of yellow signboard with exclamation mark

תקנות הבטיחות בעבודה

מדינת ישראל מעוניינת להבטיח את בריאותם ורווחתם של כלל העובדים במשק המקומי, על כן לאורך השנים נחקקו עשרות חוקים ותקנות בטיחות וגיהות בעבודה. המדינה מפעילה

קראו עוד
עקבו אחרי