לוגו אתר - עו''ד יוליה שנקר
לוגו אתר - עו''ד יוליה שנקר

מי משלם על תאונת עבודה

Untitled-1
סימן שאלה

מי משלם על תאונות עבודה? – זו, ככל הנראה, השאלה הראשונה שעולה בראשו של עובד שעבר תאונת עבודה ומגיע לשלב שבו הוא צריך לטפל בכל הניירת, על מנת לקבל את כל מה שמגיע לו בעקבות התאונה.

הבלבול הוא רב והשאלות הן רבות ואנחנו נשתדל לענות על כולן בעזרתה של עו"ד יוליה שנקר, בעלת משרד עו"ד ונוטריון, שמתמחה בביטוח ובנזיקין.

נתחיל מהשאלה המרכזית – מי משלם על תאונות עבודה?

לפני שנגיע לפרט מה מוגדר בכלל כתאונת עבודה, מה ההשלכות, בואו נענה על השאלה הבוערת של כל הקוראים – מי משלם עבור תאונות עבודה או מי משלם על ימי מחלה בתאונות עבודה.

התשובה היא ביטוח לאומי. עובד שכיר (וגם מי שעצמאי ומעביר תשלומים לביטוח לאומי, אך כרגע נתמקד בעובדים שכירים) מבוטח במקום עבודתו ועושה הפרשות חודשיות מהמשכורת שלו לטובת ביטוח לאומי. 

זה נעשה על מנת שבשעת הצורך, ביטוח לאומי יעמוד לצד עובד שעבר תאונת עבודה וישלם לו עבור ימים שבהם העובד לא יכול לעבוד (ואם מדובר בתקופה ממושכת או אפילו בנזק לצמיתות, אז ביטוח לאומי קובע מענק חד פעמי בגין הנכות או קצבה חודשית).

לכן, נקודה ראשונה חשובה, היא למלא טופס 101 ברגע שנכנסים לעבודה, על מנת להיות מבוטחים מהרגע הראשון.

תאונות עבודה אלה תאונות המתרחשות בזמן העבודה?

ההגדרות של תאונות עבודה היא הגדרה שכוללת בתוכה מצבים רבים. 

פרט למקרים בהם תאונת עבודה מתרחשת במקום העבודה (שגם פה יש מגוון ניואנסים), גם בזמן נסיעה אל מקום העבודה מהבית או ממקום העבודה הביתה (כאשר אין מדובר בעצירות ביניים לצרכים אישיים) תאונה שתתרחש, תוגדר כתאונת עבודה.

בנוסף, פגיעה בריאותית לאו דווקא צריכה להיות קשורה לתאונת עבודה – אם במשך מספר שנים, אדם עבד בעבודה שחשפה אותו לחומרים מזיקים וכתוצאה מכך הוא חלה (וניתן להוכיח את הקשר בין המחלה לבין אופי העבודה) – גם במקרה זה, העובד רשאי לדרוש לקבל את המגיע לו.

מה עושים במקרה של תאונת עבודה?

לפני שרצים לבדוק במקרה של תאונת עבודה מי משלם ימי מחלה ושנייה אחרי שפניתם לטיפול רפואי, דואגים למספר דברים.

אם מדובר בתאונת עבודה, דואגים לתעד כמה שיותר פרטים על התאונה, שיכללו בין היתר פרטי עדים לאירוע (ובמקרה הזה, כמה שיותר – יותר טוב).

בנוסף, בכל פנייה לטיפול רפואי, מוודאים לא רק שציינתם שהתאונה התרחשה במסגרת העבודה, אלא שזה גם מתועד בכל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים למקרה.

וחשוב מהכל – שומרים על כל הניירת הרפואית וקבלות בגין הוצאות.

מה התשלומים אותם ניתן לקבל בעקבות תאונות עבודה?

הכל כמובן תלוי בחומרת הפגיעה הגופנית ולא פחות חשוב מכך, בפגיעה בכושר העבודה וכתוצאה מכך, ביכולת ההשתכרות הן בהווה והן בעתיד. בואו נפרט.

קצבת נכות

נכות בעקבות הפגיעה בתאונת עבודה, יכולה להיקבע כנכות זמנית או נכות קבועה. כידוע, נכות מוגדרת באחוזים ופה יש כמה דקויות.

אחוזי נכות זמניים

כל מי שנקבעו לו אחוזי נכות שהם בטווח 5% ל – 100% ומדובר בנכות זמנית (הדגש פה הוא חשוב) – יהיה זכאי לקבל קצבה חודשית לאותו פרק הזמן שבו הנכות שלו מתקיימת.

אחוזי נכות לצמיתות

ופה יש לנו מגוון גדול יותר של דקויות– 

אחוזי נכות בטווח של מתחת ל – 9.75% (גם במקרה ומדובר באחוזים לצמיתות) אינם מזכים את האדם הנפגע בקצבה.

אחוזי נכות לצמיתות הנמצאים בטווח בין 9.75% לבין 20% – מאפשרים לאדם שנפגע לקבל מענק חד פעמי.

אחוזי נכות לצמיתות שנמצאים מעבר ל – 20% – מזכים את האדם באפשרות לקבל קצבה חודשית.

דמי פגיעה

הסיבה שדמי פגיעה נקראים כך, זה כי ברגע שיש תאונת עבודה ועל מנת שימי מחלה לא ינוכו מימי המחלה שנצברו לעובד בתלוש המשכורת שלו, הם הופכים להיות דמי פגיעה. דמי פגיעה הם בגובה של 75% מהשכר ברוטו של העובד והם ישולמו לתקופה של 3 חודשים. כל ימי המחלה מעבר לתקופה זו, ישולמו במסגרת נכות זמנית ככל שתוגש תביעה ותוכר על ידי המוסד לביטוח לאומי.

חשוב לציין שיש לדווח על תאונת עבודה  עד 12 חודשים מרגע התאונה (טופס בל/211) – אחרת העובד עלול לאבד את הזכות לקבל את אותו הפיצוי מהמוסד לביטוח לאומי ואז לא באמת יעזור לבדוק מי משלם על ימי מחלה בתאונת עבודה.

ואל שאלת השאלות – עורך דין הוא חובה?

במקרה של תאונות עבודה מי משלם (ושאר השאלות כמו תאונת עבודה מי משלם ימי מחלה) התשובה שלנו היא כן – ליווי של עורך דין הוא חשוב ובמקרים מסוימים אף הכרחי.

הדרישות החוקתיות להליך מיצוי הזכויות של העובד, הן דרישות מורכבות מבחינה בירוקרטית. יש צורך באיסוף ניירת רבה ולפעמים לא ברור מה בכלל רוצים מאיתנו.

בנוסף, יש צורך לדעת להתנהל מול ועדות רפואיות ורופאים מומחים – לכן הסבר והכוונה לפני הם חובה.

לכן, ככל שתקדימו לפנות אל עורך דין מנוסה בתחום הנזיקין – כך תוכלו לעבור את התהליך בצורה טובה, מהירה וחלקה יותר.

 

יש צורך בעורך דין לתאונות עבודה? משרדינו כאן במיוחד בשביל לדאוג לפרטים האישיים שלך!

- שתפו דף זה

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו!
או השאירו פרטים
מאמרים נוספים
אדם הסובל ממיקרוטראומה

מיקרוטראומה

מהי מיקרוטראומה? כיצד נגרם נזק מצטבר לעובד במהלך עבודתו? מהי הלכת הפגיעה בעבודה מסוג מיקרוטראומה? האם ניתן לתבוע את ביטוח לאומי ולקבל פיצוי כספי? מדוע

קראו עוד
Cutout paper composition of yellow signboard with exclamation mark

תקנות הבטיחות בעבודה

מדינת ישראל מעוניינת להבטיח את בריאותם ורווחתם של כלל העובדים במשק המקומי, על כן לאורך השנים נחקקו עשרות חוקים ותקנות בטיחות וגיהות בעבודה. המדינה מפעילה

קראו עוד
עקבו אחרי