לוגו אתר - עו''ד יוליה שנקר
לוגו אתר - עו''ד יוליה שנקר

נהיגה ללא ביטוח תקף ותביעת פיצויים

Untitled-1
STOP Sign

לפי הוראות פקודת ביטוח רכב מנועי, תש"ל-1970, כל אדם העושה שימוש ברכב מנועי חייב להחזיק ביטוח חובה תקף באותו הרכב בו הוא משתמש. מהן ההשלכות של נהיגה ברכב מנועי ללא ביטוח חובה בתוקף? מה לעשות במקרה של נהיגה ללא ביטוח תקף ותביעת פיצויים עקב מעורבות בתאונת דרכים? כיצד עו"ד תאונות דרכים יכול לסייע במקרה של תאונה ללא ביטוח? 

עו"ד יוליה שנקר מסבירה לנו כי ברוב תחומי החיים אנחנו יכולים לבחור האם לרכוש פוליסת ביטוח, לדוגמה ביטוח דירה, בריאות או נסיעות לחו"ל, אך בתחום הרכב המדינה מחייבת אותנו לרכוש ביטוח חובה. ביטוח חובה נועד לכסות נזקים גופניים העלולים לקרות לנהג, לנוסעים שברכבו או לעוברי אורח שנפגעו מהרכב במקרה של תאונת דרכים. בכל מקרה שבו נפגעים בתאונת דרכים יש להגיש תביעה נגד חברת הביטוח המבטחת את הרכב הפוגע, ובמקרה שהרכב הפוגע אינו מבוטח מגישים את התביעה לקרנית (קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים), ויש מקרים בהם ניתן להגיש תביעה המבוססת על פקודת הנזיקין.

 

חובה לנהוג ברכב עם ביטוח חובה תקף

החוק בישראל מחייב את כל הנהגים לנהוג רק ברכב מנועי המבוטח בביטוח חובה. בנוסף לביטוח החובה בעל הרכב יכול להחליט האם ברצונו לרכוש ביטוחי רשות משלימים כמו ביטוח מקיף וביטוח צד שלישי.

הוראת החוק המחייבת את כלל הנהגים בביטוח חובה נמצאת בפקודת ביטוח רכב מנועי, ונהג הנלכד בנסיעה ברכב שאינו מבוטח מבצע עבירה בגינה הוא צפוי לקבל קנס כספי.

אם הנהג מבצע עבירות נוספות של נהיגה ברכב לא מבוטח ואם הנהג היה מעורב בתאונת דרכים כאשר רכבו אינו מבוטח – הענישה הצפויה תהיה חמורה יותר ויכולה להגיע עד שלילת רישיון ו-3 חודשי מאסר בפועל.

כדאי לדעת כי החובה לנהוג רק ברכב מבוטח נועדה להבטיח כי במקרה של תאונת דרכים הנפגעים יוכלו לקבל טיפול רפואי הולם. יודגש כי ביטוח חובה מכסה נזקי גוף שנגרמו כתוצאה מתאונה שבה הרכב המבוטח היה מעורב, והכיסוי הביטוחי מכסה נזקי גוף שנגרמו לנהג, לנוסעים ברכב, לנהגים אחרים ולהולכי רגל.

 

מהן ההשלכות של נהיגה ללא ביטוח תקף ותביעת פיצויים?

אם אתה נוהג ברכב ללא ביטוח חובה אתה לוקח סיכון רב בשני מישורים עיקריים:

  • במישור הכלכלי, אם נפגעת בתאונה כתוצאה מנהיגה ברכב ללא ביטוח חובה, עליך לשאת בכל הוצאות הטיפול הרפואי ואין באפשרותך לתבוע את חברת הביטוח כדי לקבל החזרים. ההוצאות הרפואיות לנפגעי תאונות דרכים עשויות להיות גבוהות מאוד במיוחד אם הפציעה הייתה חמורה ודרשה פינוי לחדר מיון, אשפוז בבית חולים, ניתוחים, שיקום ממושך ועוד.

  • במישור המשפטי אם אתה נוהג ברכב ללא ביטוח חובה ושוטר עצר אותך לבדיקה שגרתית – אתה צפוי לקנס כספי בעבירה ראשונה מסוג זה. אם מדובר בעבירה חוזרת או שהיית מעורב בתאונה כאשר נהגת ברכב ללא ביטוח חובה, הענישה תהיה חמורה יותר ויכולה להגיע לשלילת רישיון ועד 3 חודשי מאסר בפועל. נהג צעיר או חדש הנתפס נוהג ברכב ללא ביטוח חובה עשוי להידרש על ידי רשות הרישוי לעבור מחדש תיאוריה ומבחן נהיגה מעשי.

 

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים

תאונות דרכים הפכו למכת מדינה בארץ, ולעיתים נדמה כי הכבישים הפכו למערב הפרוע. כדי לספק טיפול רפואי הולם לנפגעי תאונות הדרכים הוחלט לחוקק את חוק הפיצויים הקובע כי כל אדם אשר נפגע בתאונת דרכים יהיה זכאי לפיצויים בגין נזקים שנגרמו לו, ללא תלות במי אשם בתאונה. החוק כולל מקרים חריגים ובהם נהג שנוהג ברכב ללא ביטוח חובה.

במקרה של נהג הנוהג ברכב ללא ביטוח חובה נקבע בחוק הפיצויים כי הוא אינו זכאי לקבל פיצויים. למרות ההוראה בחוק, ישנם מקרים שבהם נהג שנסע ברכב ללא ביטוח חובה יהיה זכאי לפיצויים, לכן חשוב להיוועץ עם עורך דין תאונות דרכים ולפעול בהתאם לדבריו.

 

סייגים להוראה של נהיגה ללא ביטוח תקף ותביעת פיצויים:

  • אם קיבלת אישור מבעל הרכב לעשות ברכבו שימוש סביר, ללא אפשרות לדעת כי הרכב אינו מבוטח בביטוח חובה תוכל לקבל פיצויים מקרנית.

  • הנוסעים ברכב שאינו מבוטח בביטוח חובה, גם אם הם מודעים לכך שהרכב לא מבוטח, זכאים לקבל פיצויים מקרנית. חשוב לציין כי קרנית תגיש תביעה נגד הנהג שבחר לנהוג ברכב ללא ביטוח חובה.

  • בעקבות דריסת הולך רגל או גרימת נזקי גוף להולך רגל כתוצאה מתאונה שבה מעורב הרכב ללא ביטוח חובה, הולך רגל זכאי לתבוע את קרנית ולקבל דרכה פיצויים. קרנית תתבע בהמשך את הנהג בגין נהיגה ללא ביטוח חובה ותדרוש ממנו פיצוי על מלוא הסכום ששולם לנפגע.

  • במקרה של תאונה ללא ביטוח כאשר התאונה נגרמת עקב רשלנות נהג צד ג', ניתן לתבוע את הנהג צד ג' לפי פקודת הנזיקין, ויש להוכיח כי התאונה נגרמה בגלל נהג צד שלישי.

 

אגב, במקרה של תאונת פגע וברח אין אפשרות לתבוע את החברה המבטחת את הרכב הפוגע, ובעזרת עורך דין תאונות דרכים ניתן להגיש תביעה לקבלת פיצויים מקרנית.

זקוקים לייעוץ משפטי בנושא נהיגה ללא ביטוח תקף ותביעת פיצויים? האם אתם נפגעי תאונת פגע וברח ונהגתם ברכב ללא ביטוח חובה? מה לעשות במקרה של תאונת דרכים ללא ביטוח? משרד עו"ד יוליה שנקר ישיג עבורכם ועבורכן את התוצאה המשפטית הטובה ביותר. צרו קשר עוד היום באמצעות הטלפון או השאירו פרטים ליצירת קשר כאן באתר!

 

* האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי, ואין להסתמך עליו. מומלץ לפנות לעורך דין לצורך ייעוץ מקצועי, ייצוג וליווי משפטי.

- שתפו דף זה

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו!
או השאירו פרטים
מאמרים נוספים
אדם הסובל ממיקרוטראומה

מיקרוטראומה

מהי מיקרוטראומה? כיצד נגרם נזק מצטבר לעובד במהלך עבודתו? מהי הלכת הפגיעה בעבודה מסוג מיקרוטראומה? האם ניתן לתבוע את ביטוח לאומי ולקבל פיצוי כספי? מדוע

קראו עוד
Cutout paper composition of yellow signboard with exclamation mark

תקנות הבטיחות בעבודה

מדינת ישראל מעוניינת להבטיח את בריאותם ורווחתם של כלל העובדים במשק המקומי, על כן לאורך השנים נחקקו עשרות חוקים ותקנות בטיחות וגיהות בעבודה. המדינה מפעילה

קראו עוד
Photo of Road During Daytime

תביעה בגין בור בכביש

רוב הישראלים מבלים שעות רבות על כבישי ישראל, בדרכם לעבודה או בחזרה ממנה, לקניות, לסידורים, לבילויים, להסעת הילדים לחברים ולחוגים ועוד. כאשר אדם נוסע במכונית

קראו עוד
עקבו אחרי