לוגו אתר - עו''ד יוליה שנקר
לוגו אתר - עו''ד יוליה שנקר

איך עורכים צוואה?

Untitled-1

מהי צוואה? מתי עורכים צוואה והאם אפשר לערוך צוואה לבד בלי עורך דין?

צוואה היא היא תמצית רצונו האחרון של המנוח, מסמך שבו אדם קובע מה ייעשה ברכושו לאחר מותו. לצוואה יתרון גדול שכן רק באמצעות צוואה יכול אדם להיות בטוח שלאחר מותו רכושו יחולק בהתאם לרצונו האמיתי ויקויימו משאלות ליבו האחרונות.

ההחלטה האם לערוך צוואה ומתי נתונה לכל אחת ואחד מאיתנו לפי רצוננו ובלבד שאנחנו צלולים בדעתנו ומבינים את המשמעות של הכנת מסמך כזה.

אדם שמעוניין לערוך צוואה בעצמו מבלי להיעזר בעורך דין, יכול בהחלט להכין צוואה בעצמו בקלות וללא עלויות כספיות. עם זאת, תמיד מומלץ להתייעץ עם עורך דין העוסק בתחום צוואות וירושות וזאת על מנת למנוע סכסוכים משפחתיים עתידיים.

כדי שהצוואה תהיה ברת תוקף לאחר מותו של אדם, היא צריכה להיערך באחת הדרכים הקבועות בדין.

החוק בישראל קובע ארבע דרכים אפשריות לערוך צוואה:

צוואה בכתב יד

צוואה בכתב יד תיכתב כולה בכתב ידו של המצווה, תישא תאריך ביד המצווה ותיחתם בכתב ידו של המצווה. שלושה מרכיבים אלו (כתב יד, תאריך וחתימה) הכרחיים לצוואה בכתב יד ואין אפשרות שתהיה כתובה בידי אדם אחר מלבד המצווה. לצוואה בכתב יד אין צורך בעדים.

צוואה בעדים 

צוואה בעדים תהיה בכתב (אפשר שתהיה מודפסת), תצויין בתאריך ותיחתם ביד המצווה בפני שני עדים לאחר שהצהיר בפני העדים שזו צוואתו והעדים יאשרו באותו מעמד בחתימת ידם על פני הצוואה שהמצווה הצהיר וחתם כאמור.

העדים צריכים להיות בגירים (מעל גיל 18), כשירים לפעולה משפטית וכן צריכים להצהיר שאין להם כל טובת הנאה מהצוואה

צוואה בפני רשות

צוואה כזאת נעשית בפני שופט או בפני רשם של בית משפט או בפני רשם הירושות או בפני חבר בית דין דתי או בפני נוטריון

צוואה כזאת נעשית על ידי המצווה באופן אישי אם בדרך של צוואה רשומה בכתב ואם בדרך של אמירה בעל פה, כאשר דברי המצווה נרשמים על ידי הרשות ומוקראים בפניו.

צוואה כזו יכולה להיות בשפה שהמצווה אינו שומע וזו תיקרא בפניו בתרגום ללשון שהוא שומע, והמתרגם יאשר זאת על פני הצוואה.

צוואה בעל פה

צוואה כזו נועדה למקרים בהם אין לאדם כל יכולת, בשל מצבו, לערוך צוואה באחת משלוש הדרכים האחרות כפי שציינו כאן. צוואה כזו יכולה להיעשות רק על ידי אדם גוסס הנמצא על ערש דווי וכן מי שרואה עצמו, בנסיבות המצדיקות זאת, מול פני המוות.

אדם הרואה עצמו בפני מוות רשאי לצוות בעל-פה בפני שני עדים השומעים לשונו.

דברי המצווה בעל-פה ירשמו בציון היום והנסיבות לעשיית הצוואה בזיכרון דברים שייחתם בידי שני העדים ויופקד על ידיהם אצל רשם לענייני ירושה.

רישום, חתימה והפקדה כאמור ייעשו ככל האפשר בסמוך לאחר שניתן לעשותם.

החוק קובע כי נדרשים שני מרכיבים לכך שאדם יראה עצמו כעומד מול פני המוות

מרכיב ראשון – שמבחינת תחושתו הסובייקטיבית ירגיש שהוא נמצא בסכנת חיים.

מרכיב שני – נדרש שבמציאות האובייקטיבית אכן מדובר במצב של עמידה מול פני המוות.

חשוב לשים לב כי צוואה בעל-פה בטלה כעבור חודש ימים לאחר שחלפו הנסיבות שהצדיקו עשייתה והמצווה עודנו בחיים.

מה קורה כאשר קיימים פגמים בצוואה?

פגמים בצוואה הם ליקויים שיכולים להתרחש בעת עריכת הצוואה או אפילו קודם לכן בתום לב או במזיד כמו למשל תאריך או חתימה שחסרים במסמך, או כאשר צוואה נערכה בפני עדים לא כשירים ועוד.

כל אלה יכולים לגרום לכך שהמסמך יהיה פסול מלשמש כצוואה או שיתעורר הצורך להוכיח שאכן מדובר בצוואה כשירה. מקרה בו התגלו פגמים בצוואה, היורשים או אחרים הטוענים לירושה מהעיזבון יכולים להגיש התנגדות לקיומה או התנגדות לצורך תיקונה (תלוי באופי הפגם).

לבית המשפט קיימת הזכות לקיים גם צוואה שיש בה פגמים, ובית המשפט לענייני משפחה יעשה זאת כל עוד השתכנע שזה היה רצונו של המצווה.

צוואה הדדית

בני זוג רשאים לערוך צוואות מתוך הסתמכות של בן הזוג האחד על צוואת בן הזוג האחר.

צוואות כאלה יכולות להיעשות בין אם הזוכה על פי כל אחת מהצוואות הוא בן הזוג ובין אם הוא גורם שלישי, בין בשני מסמכים שנערכו באותה עת ובין במסמך אחד.

יכולת הביטול של הצוואות ההדדיות מוגבלת על פי הוראות החוק.

יתרונותיה של צוואה בפני נוטריון

בצוואה נוטריונית (שהיא כאמור צוואה בפני רשות) יכול המצווה לצוות את צוואתו בעל פה או בכתב בפני נוטריון ללא צורך בעדים נוספים, דבר המאפשר סודיות מוחלטת.

צוואה בפני נוטריון אינה צריכה להיכתב בכתב ידו של המצווה והינה צוואה שבית המשפט מתייחס אליה ונותן לה משקל דומה לצוואה שניתנה בפני רשות שיפוטית. עריכת צוואה אצל נוטריון מגדילה באופן משמעותי את הוודאות לקבילותה של הצוואה.

ראוי שהצוואה תנוסח היטב, בצורה חד משמעית ובבהירות, כדי שביום שתוגש לאישור הרשם לענייני ירושה או לבית משפט לענייני משפחה היא תקוים בדיוק בהתאם לרצון המצווה.

מתי נדרש אישור רפואי למצווה?

במקרים בהם המצווה מאושפז בבית חולים או שהוא מרותק למיטתו נוטריון לא יוכל לאשר צוואה. ברגיל, כאשר המצווה לא מרותק למיטתו או שאינו מאושפז בבית חולים, די בהתרשמותו של הנוטריון כדי לערוך צוואה נוטריונית.

כאשר מתעורר ספק בנוגע למצבו הרפואי של המצווה בעת עריכת הצוואה, על הנוטריון לבקש להציג בפניו תעודה רפואית רלוונטית.

כמה עולה לאמת צוואה נוטריונית?

שכר הטרחה של הנוטריון לאימות חתימה על צוואה קבוע בתקנה 4 לתקנות הנוטריונים (שכר שירותים), תשל"ט-1978

* עלות השירות הנוטריוני נקבע על ידי משרד המשפטים, אחיד לכל הנוטריונים ומתעדכן אחת לשנה ב-1 לינואר

עלות אישור צוואה הנערכת לפי סעיף 22 לחוק הירושה, התשכ"ה-1965 (נכון לשנת 2020) לחותם ראשון עומדת על 243 ₪ בתוספת מע"מ, לכל חותם נוסף 124 ₪ בתוספת מע"מ, לכל אישור נוסף מאישור זה 74 ₪ בתוספת מע"מ.

חשוב לשים לב! עלות עריכת צוואה אינה קבועה בתקנות אלה וכל עורך דין המשמש כנוטריון רשאי לקבוע את העלות בהתאם לנסיבות המקרה ומורכבות הצוואה.

אנו עומדים לשרותכם בכל שאלה!

משרדנו מספק שירותי נוטריון

השירות ניתן בשפות – עברית, רוסית ואנגלית.

 

יוליה שנקר, עורכת דין ונוטריון

צוואה בכתב יד

אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת או תחליף ליעוץ משפטי אצל עו”ד, האמור לעיל אינו אלא תיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושאים. בכל מקרה ספציפי מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין.

- שתפו דף זה

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו!
או השאירו פרטים
מאמרים נוספים
אדם הסובל ממיקרוטראומה

מיקרוטראומה

מהי מיקרוטראומה? כיצד נגרם נזק מצטבר לעובד במהלך עבודתו? מהי הלכת הפגיעה בעבודה מסוג מיקרוטראומה? האם ניתן לתבוע את ביטוח לאומי ולקבל פיצוי כספי? מדוע

קראו עוד
Cutout paper composition of yellow signboard with exclamation mark

תקנות הבטיחות בעבודה

מדינת ישראל מעוניינת להבטיח את בריאותם ורווחתם של כלל העובדים במשק המקומי, על כן לאורך השנים נחקקו עשרות חוקים ותקנות בטיחות וגיהות בעבודה. המדינה מפעילה

קראו עוד
Photo of Road During Daytime

תביעה בגין בור בכביש

רוב הישראלים מבלים שעות רבות על כבישי ישראל, בדרכם לעבודה או בחזרה ממנה, לקניות, לסידורים, לבילויים, להסעת הילדים לחברים ולחוגים ועוד. כאשר אדם נוסע במכונית

קראו עוד
עקבו אחרי